Обединение “АМ Хемус Лот 1”, в което участват „Джи Пи Груп” ООД, „Конструксионес Табоада и Рамос“ ООД, „МР Сивил Уъркс“ ООД и „Трансконсулт-22“ ООД, ще строи отсечката от магистрала “Хемус” от Ябланица до разклона за Угърчин. Участъкът оттам до разклона за Плевен и Ловеч ще се изгражда от Обединение “ПСТ Хемус 2”, в което участват „ПСТ Груп“ ЕАД, „Хидрострой“ АД, „Пътстрой Бургас“ ЕООД и „Евро Алианс Тунели“ АД.
Това става ясно от решение, публикувано на сайта на Националната компания “Стратегически инфраструктурни проекти”. Припомняме, че компанията отвори 11 ценови оферти за строителството на двете отсечки от магистралата преди седмица.
Обединение “АМ Хемус Лот 1” е класирано на първо място от шестте компании, които кандидатстваха за строителството на участъка, с комплексна оценка от 96,96 точки. Офертата на обединението е за 277,4 млн. лева. На второ място е класирана офертата на Обединение “Хемус Ябланица” с 86,11 точки, а на трето – “Серениссима Конструциони” СПА с 81,11 точки.
Обединение “ПСТ Хемус 2” получава комплексна оценка от 98,98 точки – най-високата оценка измежду петте компании участнички в процедурата за строителството на този участък. Офертата на обединението е за 479,3 млн. лева. На второ място е класиран „ДЖОЙН ВЕНЧЪР КОНДОТЕ – МОНОЛИТ“ ДЗЗД („Сочиета Италиана пер Кондоте д’аква“ С.п.А. и „Монолит София“ АД) с оценка от 93,39 точки, а на трето – Консорциум „ХЕМУС 1 -2015“ със 74,25 точки.
От процедурата са отстранени ДЗЗД „ХЕМУС БГ“ и „ТАШЯПЪ ИНШААТ ТААХХЮТ САНАЙИ ВЕ ТИДЖАРЕТ“ АД – двете компании, които дадоха най-ниски цени. Първото дружество не е дало състоятелни обяснения за ниската цена, а второто е разчитало на оптимизиране на трасето, което противоречи на условията на процедурата, поясняват от националната компания.
С избора на двете компании строителството на 60-км участък на “Хемус” от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч ще струва 756,7 млн. лева при индикативна стойност от 434 млн. лева. Максималната цена може да достигне малко над 879 млн. лева при наличието на непредвидени обстоятелства.
В края на миналата седмица министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова обясни огромната разлика между очакваната стойност на строителството на 60-км участък от магистралата и офертите на кандидатите със спецификите на проекта, както и с високия финансов риск.
Павлова обясни, че индикативните стойности са изчислявани преди две години, когато проектът на участъка не беше готов. С наличието на реален проект обаче участниците в тръжната процедура правят по-точни изчисления, а и най-вероятно калкулират и риска заради липсващото финансиране за реализация.
Администрацията все още не знае как точно ще финансира строителството на магистралата. Един от вероятните източници са спестени средства от парите за магистрала “Струма” от новата оперативна програма "Транспорт". Трасето в момента се преработва в най-тежкия му участък – Кресненското дефиле. Плановете са да не се строи 15-км тунел през дефилето, а преминаването да се реши със система от къси тунели и виадукти, като се използва максимално съществуващият път. Очаква се в началото на 2016 г. да е готова и новата екооценка на проекта.
Регионалният министър посочи още, че заради липсващото финансиране и срока на строителството на магистрала "Хемус", който надхвърля мандата на кабинета, ще се търси одобрение от Народното събрание и ще се преговаря и с финансовото министерство евентуално за пари от бюджета или заем.