fallback

Ефективна ли е инвестицията в газова връзка България-Гърция?

Това е инвестиционно решение, което не е обезпечено с планове за предстоящи потоци за природен газ, каза Христо Казанджиев

10:34 | 11.12.15 г. 3

Решението за изграждане на междусистемна газова връзка България – Гърция е крайно инвестиционно решение, но не е подкрепено с необходимите атрибути, за да бъде достатъчно ефективно и сериозно. Това коментира енергийният експерт Христо Казанджиев пред телевизия Bulgaria ON AIR.

По думите му има преповтаряне на модела от „Южен поток” и „някакви други проекти”.

„Това е инвестиционно решение, което не е обезпечено с планове за предстоящи потоци за природен газ”, обясни Казанджиев.

"Свързва се с възможността за развитие на един южен газов коридор в Югоизточната част на Европа за доставки на природен газ на Балканския регион или за доставки на централна Европа, но това е според много дългосрочна перспектива, която следва да се обвърже с реални източници на природен газ, а към момента няма такива в наличност", коментира Казанджиев.

Повече от шест години след първите официални намерения за изграждането на нова газова връзка между България и Гърция, първата реална стъпка за реализацията на идеята е факт. На официална церемония в София вчера акционерите в проекта - БЕХ и Poseidon, подписаха окончателното инвестиционно решение за газовата връзка IGB.

IGB ще свърже газопреносните мрежи на Гърция и България в точките между Комотини и Стара Загора. Отклонението ще даде възможност страната ни да получава газ от Каспийско море, пренасян по Трансадриатическия газопровод (ТАР), и по този начин да разнообрази и източниците на природен газ както за вътрешния пазар, така и за целия регион на Югоизточна Европа.

По IGB България ще може да получава около 3 млрд. куб. метра природен газ годишно. Този капацитет може да бъде увеличен до 5 млрд. куб. метра чрез изграждане на още една компресорна станция. Общата дължина на газопровода е приблизително 182 километра, с диаметър на тръбата 32'' (~813мм). Налягането на входната точка е планирано да бъде 57 бара, а на изходната – около 42 бара.

През лятото на 2016 година ще има инвеститорска конференция в София, на която да бъдат обсъдени възможностите за финансиране на проекта.

Строителството на връзката ще започне през октомври 2016 година, а търговската експлоатация ще започне от средата на 2018 година.

Повече по темата вижте във видеото

Още новини и интервюта вижте на сайта на Bulgaria ON AIR

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:11 | 14.09.22 г.
fallback