Работи се за въвеждането на смесена система за таксуване на автомобилите. Ще има електронна винетка за колите до 3,5 тона, а камионите ще плащат тол такси за изминато разстояние по магистрала. Това каза пред Нова телевизия министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова.
Решението го взехме преди две седмици. Това е по-справедливият модел, каза тя.
След като се въведе тол системата за тежкотоварните автомобили, те ще бъдат проследявани през сателит чрез gps базирана система. По магистралите трябва да се сложат камери, да се направи връзка със системите на МВР, Автомобилна администрация и Агенция „Митници“. Тол таксата ще се плаща с sms, онлайн, на бензиностанция или на митницата.
За догодина е планирана процедура по Закона за обществените поръчки (ЗОП). Целта е през 2017 г. системата да се въведе пилотно.
Имаме 40 хил. км пътища в държавата, от които половината са общински без винетка, а останалите – републикански. За тях през 2004 г. беше въведена винетка, но тогава отпадна пътният данък, припомни министърът. Тя посочи за сравнение, че в Швейцария, Австрия и Германия се плаща тол такса за магистралите плюс пътен данък, който се връща към пътните агенции за ремонти на мрежата.
Ако се сложи такса за изминато разстояние на леките коли, това ще е по-скъпо спрямо купуването на годишна винетка, която след поскъпването излиза 8 лв. на месец, изчисли Лиляна Павлова.
Минимум 600 млн. лв. годишно ни трябват годишно, за да поддържаме пътищата. Ние разполагаме с 200 млн. лв. Има пътища, които не са ремонтирани 35 – 40 години, аргументира се тя.
Лиляна Павлова подчерта, че магистралите се строят с европейски средства, а парите от националния бюджет и винетките са за поддържане.
По повод публикации в пресата, че държавата е обявила обществена поръчка за най-скъпия и дълъг тунел, който е на магистрала "Струма", с дължина 2 км и цена 250 млн. лв., тя каза, че написаното е „извадено от контекста“.
Министърът обясни, че е обявена тръжна процедура с прогнозна стойност, а при подаването на офертите цената винаги пада. Тези 250 млн. лв. не били само за 2 км тунел, а за 3 км магистрала плюс 2 км тунел с две самостоятелни тръби, както и мост. Предвидени са средства за форсмажори и допълнителни разходи, затова пътят бил обявен на максимално висока цена.
Тя съобщи още, че на 7 декември ще бъдат отворени оферти за 2 лота от магистрала „Хемус“ от Ябланица до разклона Плевен – Ловеч. Очаква се изграждането да започне през 2017 г., ако няма проблеми с отчуждителните процедури. В такъв случай работата ще приключи към 2020 г.
Министърът увери, че са осигурени повечето машини, необходими за зимното почистване на пътищата.