Започва регистрацията за подаване на документи за изплащане на болнични по електронен път. Регистрацията на сайта на НОИ за работодатели и самоосигуряващи се лица стартира от днес.
"Сега работодателите подават документите за изплащане на обезщетения като ходят до поделенията на Националния осигурителен институт и обикновено носят декларациите за изплащане на електронен носител. След 1-ви януари те ще бъдат задължени да ги подават по електронен път и с електронен подпис", обясни пред БНР Даниела Асенова, директор на дирекция "Краткосрочни обезщетения".
Регистрацията отнема секунди и всеки един работодател може да направи преценка кога да я направи. Може да бъде непосредствено преди подаването на самите данни за изплащане на обезщетенията, посочи експертът.
Самоосигуряващите се лица обаче ще трябва да отидат до Националния осигурителен институт и да посочат лицето, което упълномощават да подава данни, ако те самите няма да го правят лично. Новите разпоредби допускат, ако документите са по-малко на брой, да могат по избор да се подават и на хартия.
Електронното подаване на документи важи за всички лица, които подават повече от 10 документа. Когато са до 2 - на хартия, а между 2 и 10 на електронен носител.
От началото на следващата година започва втората фаза от електронизирането на болничните листове. След като лекарите и болниците започнаха да регистрират по електронен път болничните листове от началото на тази година, от 1-ви януари 2016 година и бизнесът ще подава всички декларации за изплащане на обезщетения по електронен път. За да е възможно това, фирмите трябва да регистрират чрез сайта на Националният осигурителен институт електронните подписи на длъжностните лица, които ще подават информацията.
След като системата заработи, плащанията ще стигат по-бързо до хората, изплащането на болничните листове ще се извършва до 10 работни дни. Очаква се регистрация да получат над 150 хиляди фирми, а годишно по новия ред ще се подават над 2 милиона документа.