fallback

БПГА: Липсата на големи разлики в цените на горивата не е признак за картел

Над половината от цената на бензина са данъци и акцизи, печалбата е 1%, заяви Валентин Златев

21:57 | 27.11.15 г. 10

Липсата на големи разлики в цените на горивата, продавани по бензиностанциите, не е признак, че на пазара в страната има картел. В това са категорични от Българската петролна и газова асоциация (БПГА). По време на семинар в Пловдив от организацията посочиха, че няма големи разлики в цената на горивата, продавани в Европа. "Това означава ли, че в цяла Европа има картел?", коментира председателят на Асоциацията Валентин Златев.

Той направи и коментар относно структурата на цената на бензините и дизела у нас. С уговорката, че данните са осреднени (обединяват няколко вида бензин) и са само за една верига бензиностанции у нас, Златев посочи, че почти 52% от цената на бензина са данъци и акцизи. Под 27% е делът на себестойността на петрола в цената на бензините, 6,2% - за преработката му, 12,2% са разходите за маркетинг и дистрибуция и 2,4% - на биокомпонента, който по закон се влага в горивата. Печалбата е 1,1%, посочи Златев.

Аналогични са и данните за дизела, където печалбата е дори под 1 на сто от цената - 0,7%. Делът на данъците и акцизите в цената на дизела е 49%, а стойността на петрола - 28,3%.

Данните действително са за една верига бензиностанции, но те са много подобни и за останалите членови на БПГА, обясни още председателят й.

Тази структура дава обяснение и защо цената на горивата у нас намалява с по-малък процент, отколкото поевтинява петролът на световните пазари.

Валентин Златев призна още и че цената на един от водещите производители на горива у нас - рафинерията „Лукойл Нефтохим” в Бургас, чийто ръководител е, не е оптимална. Рафинерията работи под капацитета си от 7,5 млн. тона, а разходите й са постоянни. В момента „Лукойл Нефтохим” работи при капацитет от 5,5 млн. тона.

От бранша коментираха и масовата вече практика за издаване на карти с отстъпки при покупката на бензин. По този начин бензиностанциите едновременно стимулират лоялните клиенти и се борят с нелоялната конкуренция, категорични бяха от Асоциацията. Като източник на нелоялна конкуренция те посочиха ведомствените бензиностанции в страната.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:43 | 09.09.22 г.
fallback