Жп линията Русе – Варна заедно с пристанищните терминали в пристанищата в Русе и във Варна ще бъдат предложени като пакет на китайски инвеститори за реализация на принципа на публично-частното партньорство. Това съобщи министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по време на блиц контрол в ресорната парламентарна комисия.
Предстои да се направи и нова презентация на инфраструктурни проекти пред потенциални китайски инвеститори, допълни Московски. Той припомни обаче, че Пекин настоява за проектите да има държавни гаранции, което се оказа спорен момент от преговорите за потенциални китайски инвестиции в българската инфраструктура.
Според него “пакетирането” на жп линията с пристанищните терминали е смислен проект за евентуални частни инвеститори, тъй като свързва две от ключовите ни пристанища – Варна и Русе, с Европа по р. Дунав. Същевременно подобен проект не може да се реализира с пари от оперативните програми, тъй като маршрутът не е част от европейски транспортен коридор, обясни министърът.
На китайски инвеститори вероятно ще се предложат за реализация на принципа на публично-частното партньорство и интермодалните терминали във Видин и Русе, както и жп трасето Видин – София в частта от Видин до Медковец. По думите на Московски обаче проектът е скъп и едва ли частен инвеститор би приел да го реализира.
Като цяло транспортният министър потвърди, че държавата не разполага с ресурс да развие транспортната инфраструктура в Северна България, за да се навакса изоставането в сравнение с южните части на страната. Ресурсът от оперативните програми ще отиде почти изцяло за коридорите в Южна България, защото сме поели твърд ангажимент за тяхното довършване.
Един от примерите е лот 3 на магистрала “Струма”, част от който е и най-тежкият участък от пътя – преминаването през Кресненското дефиле. Московски припомни, че за този участък ще отиде по-голямата част от ресурса за пътища в новата оперативна програма “Транспорт” 2014-2020 г. Ако се намери алтернатива обаче, спестените средства ще се пренасочат към магистрала “Хемус”, която е включена като втори проект.
Очаква се в края на тази – началото на следващата година да е готова новата екооценка за преминаването през дефилето без дългия 15-км тунел. В момента се проектира и алтернативно преминаване чрез система от къси тунели и виадукти.
За интермодалния терминал във Варна транспортният министър каза, че до края на годината трябва да приключи проектирането. Реализацията му след това ще се случи или през бюджета на Държавното предприятие “Пристанищна инфраструктура”, или ще се търсят инвеститори и за него.
На въпрос за състоянието на “Български пощи” министърът обясни, че не се планира приватизация на дружеството, нито затваряне на клонове през следващата година. Шефът на дружеството Деян Дънешки допълни, че за деветмесечието резултатите са по-добри в сравнение със същия период на миналата година, тъй като през 2014 г. е регистриран еднократният ефект от продажбата на имот, който се е отразил и на финансовото положение.
Дънешки посочи, че се чака решението на Върховния административен съд (ВАС) по въпроса за разпространението на пенсиите от пощите. Припомняме, че две компании с лиценз за парични преводи - "Изипей" и "Финанс инженеринг", атакуваха монопола на пощите при изплащането на пенсиите. През миналата година ВАС отнесе въпроса до Съда на Европейския съюз (ЕС), който през миналата седмица обаче е прехвърлил делото отново на българския съд.