Над 50 компании произвеждат в България компоненти за автомобилната индустрия. Това заяви на дискусия „Технологии за агроиндустрията, промишлеността и инфраструктурата“ изпълнителният директор на Българската агенция за инвестиции (БАИ) Стамен Янев.
Заетите в това производство са не повече от 20 хиляди, при около 100 хиляди работещи в машиностроителните заводи, заяви Илия Келешев, председател на Българска браншова камара „Машиностроене“.
Той посочи, че все още една от причините за интереса на инвеститорите са сравнително по-ниските заплати в България, но има и други фактори за този интерес – например изгодните условия при инвестиции на зелено.
Илия Келешев отчете, че при частите за автомобилната индустрия в България вече се произвеждат не само например кабели и калъфи за автомобили, а и значително по-сложни системи като климатици. Той обаче смята, че съседна Румъния например ни е изпреварила при това производство.
Много от германските леки автомобили са направени от български и италиански компоненти, заяви Сандро Салмоираги, президент на „Федермакине“ - италианската Федерация на производителите на инвестиционни стоки. Той изтъкна, че износът на италианските машиностроителни компании е достигнал 26 млрд. евро през 2014 г.
Стамен Янев заяви, че България има добре квалифицирана работна ръка, което е съчетано с атрактивна данъчна система.
Той изтъкна, че се работи в няколко посоки за ръст на вложенията: ускоряване на административните процедури, улеснени процедури при закупуване на земя за сертифицирани инвеститори, облекчени социални разходи през първите една – две години, изграждане на публична инфраструктура до инвестиционния проект.
Илия Келешев очаква 2015 г. да приключи с растеж за сектора.