fallback

60% от хората в периферията не знаят за референдума, отчитат социолози

Вместо кампания политици се изкушават да предлагат подаръци в натура, казват от "Алфа Рисърч"

10:48 | 14.10.15 г. 1

60% от хората в периферията не знаят, че ще има референдум. Става дума за хората от малки населени места, тези с по-ниско образованите, от ромската общност и привърженици на партии като ДПС. Това заяви пред Нова телевизия социологът Боряна Димитрова от "Алфа Рисърч". 49% от избирателите биха участвали в референдума, а около 70% биха подкрепили електронното гласуване , заяви тя, като представи данни от проведено скоро проучване.

Вниманието на обществото е фиксирано върху кампанията за местни избори, като кампанията за референдума почти отсъства, посочи Димитрова. Според нея това не е случайно и кампанията е структурирана така, че да предизвика минимално гражданско участие, а всеки референдум цели обратното.

Партиите са много по-заинтересовани от участието в местните избори. В центъра на кампанията обаче са скандалите, а не дебатите, заяви тя.

Социологът изтъкна, че хората са все по-малко информирани какво предлагат кандидатите. По думите й на места информационната кампания е заменена с „директен маркетинг“ - предлагане на екскурзии, почерпки, продукти в натура като брашно, захар, боб, леща и дърва. Тя даде пример с малко населено място, където кандидат кмет поканил певец да изнесе концерт, а през това време другият кандидат поканил хората на безплатна почерпка.

„Това е обезпокоителен процес. Хората са все по-малко информирани какво предлагат кандидатите да управляват. Тази година над 41 000 са кандидатите за кметове и общински съветници. 39% от хората казват, че не са видели кампания, която да ги убеждава в намеренията на кандидатите“, заяви Боряна Димитрова.

Тя допълни, че България е страна с намаляващо и застаряващо население. Колкото е по-малък броят на избирателите и колкото по-зависими са те, толкова повече политиците се изкушават да прилагат практики за директно въздействие и да комуникират само с групи, върху които имат директно влияние.

В големите населени места е по-трудно да се контролират избирателите, тъй като хората не се чувстват зависими и там има предпоставки да се случи реално състезание.

„Изправени сме пред опасността от масова приватизация на изборите. Хората получават нещо в натура – нещо като ваучери, но всъщност има опасност няколко местни холдинга да разпределят политическото и икономическото богатство, а хората да не могат да упражняват никакъв контрол върху тях“, предупреди социологът. 

Затова тя се застъпва за възможността за разширяване на гражданската активност, какъвто въпрос поставя референдумът.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:08 | 11.09.22 г.
fallback