Рекламният клип, който представи туристическото министерство, и в който световноизвестни киноактьори споделят впечатленията си от България, практически представлява реклама на едно самостоятелно търговско дружество - „Ню Бояна филмс”, което всъщност е нерегламентирана държавна помощ.
Това каза в коментар за Investor.bg Румен Драганов, директор на Институт за анализи и оценки в туризма по повод на клипа, който от вчера се върти в медийното пространство, и по думите на министъра на туризма ще привлича туристи у нас.
Като цяло клипът е насочен към продуценти и директори на продукции главно в САЩ за привличане на заснемане на филмови продукции в киноцентъра в Бояна, каза експертът, като уточни, че в това няма нищо лошо. Самата реклама на дружеството се повява в 42-та секунда на клипа, напомни експертът.
Той констатира, че предприемането на тази стъпка от Министерството на туризма за реклама на частно дружество, която да бъде разпространявана в Европа и в света, със средства от държавния бюджет, представлява нерегламентирана държавна помощ. Най-малкото по същия начин би трябвало да се подходи към други търговски дружества, които извършват същата дейност, посочи Румен Драганов.
„Не познавам българска фирма, която продава своя продукция в чужбина, която в свои брошури или сайт не е споменавала добри думи за България по същия начин, както го прави киноцентърът, но досега не съм чувал държавата да се ангажира с разпространение на тези рекламни материали на което и да е българско търговско дружество“, посочи експертът.
Освен това, по негово мнение, тази реклама чрез този клип е абсолютно непригодна за някои пазари - например за руския пазар, където по принцип Холивуд и Силвестър Сталоун в частност се възприема като актьор, играещ в роли против руснаци. Също така Франция не приема Холивуд като нещо положително за европейската култура, Германия също работи за повече европейско кино, допълни експертът.
По същия начин този клип е абсолютно непригоден и за нашия пазар, защото не виждам как българите ще изберат вместо Гърция например България за почивка на базата на препоръките, които правят Бандерас, Сталоун, Стейтън, Салма Хайек и другите известни звезди от този клип.
„Всъщност това, в което министър Ангелкова се втурва като в авантюра, е познато на големите чужди туроператори от години – те правят реклама на България и то по абсолютно безвъзмезден начин, финансирайки клипове с чудеса на природата, културни забележителности и нематериално културно наследство“, посочи експертът.
По думите му годишно тези туроператори харчат около 56 милиона евро за реклама на България. Затова трябва да си даваме сметка, че рекламата на България не се прави от Министерството на туризма с бюджета, отделен за целта, а се извършва от 350 туроператора, които продават България в около 32 хиляди агенции и над 10 хиляди интернет сайта в Европа и света.
„Ако подходим така към едно дружество и подпомогнем броудкастинга на неговата реклама и появата на името му в клипа, финансиран от държавата, би трябвало да подпомогнем по същия начин тези 350 туроператора, което означава, че МФ трябва да включи в бюджета за догодина тези 56 милиона евро, които се харчат в момента, и да подпомогнем всички онези, които правят реклама на България досега безвъзмездно, тоест същото което прави и киноцентърът в Бояна, обясни Драганов.
По повод тезата на Ангелкова, че този клип ще привлече туристи в България Драганов коментира, че това е пълно непознаване на туризма и е заблуда на общественото мнение.
„Не виждам как този клип би привлякъл един български турист, един руски, германски, френски или скандинавски турист, който гледа този клип. Той дори не би привлякъл американски туристи, независимо че е насочен главно към американския пазар“, заяви още Драганов.
По думите му клипът е идеален да бъде показван и видян от продуценти и филмови директори на американски продукции, за които да е видно, че българският киноцентър е конкурентен и предлага „мили хора, реки, езера и планини, които предлагат и други страни, но все пак имаме студиа, в които могат да се заснемат филми и именно към тях е насочен клипът“.
Рекламният клип не е насочен към туристите. Познавайки добре работата на туроператорите, не виждам нищо, което би помогнало на който и да е туроператор да доведе туристи у нас. Този клип едва ли би бил припознат от тях, по-скоро би бил сложен веднага в чекмеджето и би бил приет с лека усмивка, коментира Румен Драганов инициативата на министър Николина Ангелкова.
преди 9 години всички знаем че си глупав, но ти не спираш да го доказваш отново.... уви визите за тоталитарен рашистан няма да паднат скоро, а вие сте клошари и нямате 50$ да си платите за такава, още повече че господарите ви там ще ви третират като роби... защо искате и нормалните хора да са като вас ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години На мен клипът ми хареса - не е онези бъркани яйца за няколко милиона (историята с логото и кампанията преди 2 години). Ще информира за страната, може да предизвика познатост. Този клип най-малкото ще заяви страната като възможна дестинация. Не се говори само за филми, но и за вино и за храна. Само си помислете колко често можете да видите звезди от такъв калибър да рекламират дадена страна. Въпросът не опира до самия клип, а за това, че само с един клип не става...Трябва разнообразен контент, различни кампании. Не е невъзможно в друга рекламна кампания да се използва дериват от клипа, например кадрите с места, които ни рекламират като дестинация и Салма Хайек и Сталоун (Броуди, Стейтъм), които рекламират България като място въобще, а не като място за снимане на филми... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Първият път, когато гледах клипа не обърнах внимание на това, което твърди Драганов и го приех като реклама с цел насърчаване на туризма. Сега го гледах втори и трети път. Донякъде, в някаква степен е прав, че клипът промотира Ню Бояна филмс...но донякъде. За какво й е на "Ню Бояна филмс" чрез МТ да се рекламира масово, за да привлече филмови продукции? Таргетът на Ню Бояна не е масовият зрител, който отдавна е мигрирал към различни ниши... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Успокой се зомби! Нещо ти изневерява гънката, щото не ти се отдало да разбереш смисъла! Първо, ако ти направиш клип и "министерството го хареса" се получава една нелегална "конструкция", защото министерството няма права да харесва твоите клипове, нито на някой друг, който няма договор след спечелена ОП на същото министерство.Второ, държавната помощ в случая е, че държавата рекламира дейността на частен субект без правно основание, а освен това не го прави за никое друго подобно частно лице! Това се казва държавна помощ дори в краварския резерват и не се допуска!Трето, моля се , да махнат визите за САЩ и всички зомбита да се изнасяте с 900 км/ч за там, след като си направите необходимите клизми, отпечатъци и т.н. , каквото там се изисква от господарите ви! Моля се за вас ежедневно, ако и вие малко помогнете в моленето ще стане по-бързо! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Успокой се зомби! Нещо ти изневерява гънката, щото не ти се отдало да разбереш смисъла! Първо, ако ти направиш клип и "министерството го хареса" се получава една нелегална "конструкция", защото министерството няма права да харесва твоите клипове, нито на някой друг, който няма договор след спечелена ОП на същото министерство.Второ, държавната помощ в случая е, че държавата рекламира дейността на частен субект без правно основание, а освен това не го прави за никое друго подобно частно лице! Това се казва държавна помощ дори в краварския резерват и не се допуска!Трето, моля се , да махнат визите за САЩ и всички зомбита да се изнасяте с 900 км/ч за там, след като си направите необходимите клизми, отпечатъци и т.н. , каквото там се изисква от господарите ви! Моля се за вас ежедневно, ако и вие малко помогнете в моленето ще стане по-бързо! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Ква държавна помощ бе, мурзил предателски ? Клипа е направен без една стотинка държавни пари. Аз утре мога да си направя мой клип и ако от министерството го харесат и аз съм ОК, що да не го качът на сайта си, глупи ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години https://***.youtube.com/watch?v=KZnks_c4hEA отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Крайно време е българската реклама да се насочи към най-платежоспособния туристически пазар - американския.Съседна Гърция всяка година е обект на посещение от милиони американски туристи, които оставят милиарди в нейната хазна.Напълно безперспективно е да се харчат пари за реклама на слабо развити и неплатежоспособни пазари като руския.Тази държава - Русия все повече се скапва, населението обеднява и туристопотока от нея ще намалява. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Само не ми казвай, че американците ще хукнат за България!90% първо от тях изобщо не излизат от щата, в който са родени, камо ли от държавата изобщо!Бедността там е на ниво, което им позволява само да сънуват! А богаташите, тях емоциите изобщо не ги интересуват, за тях е важно да се качат на яхтите си, да излеят някой друг варел в окена петрол, да изпият едно студено питие сред вълните и да паркират яхтата за слеващото лято някъде по бреговете на Флорида!Мани я ти тая, да отделят от времето и да идат някъде, щото оня стар пуяк дошъл на евтинийка да прави филми в България!Даже е унизителна тая история с тая реклама! Комплексарска история!Жалка история!Като че ли Силвестърчо не си прави зъбите в България за по евтино!Айде стига с тия дето в собствените им страни даже не знаят живи ли са умрели ли са! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Ако ти идеш в Чикаго или Маями, със сигурност няма да те заведат в гетата!Ще те завъртя в кръг с радиус до две мили и толкоз!Даже са много две мили! отговор Сигнализирай за неуместен коментар