Новият закон за образованието предвижда да бъде въведена цялостна независима външна оценка на качеството на образованието, което предлагат детските градини и училищата. Това каза пред БНТ Милена Дамянова, депутат от ГЕРБ и председател на комисията по образование в парламента.
Тя поясни, че оценката ще включва много фактори - демографски, географски, квалификация на учителите. Въз основа на оценката ще се преценява как едно училище се справя с обучението на учениците.
„Не става въпрос за оценки от външни оценявания, от матури, или пък от текущо оценяване“, казва Дамянова. Тя дава пример, че има училища, където резултатите от външните оценявания не са отлични, но пък учителите са положили много усилия и това се вижда от напредъка на учениците.
„Тези училища и детски градини, които имат добри образователни резултати, ще получават средства, които ще изразходват за каквото преценят с педагогическия съвет, а тези от тях, които имат ниски образователни резултати, също ще получават допълнителни средства, но те ще вървят със съответната програма за оздравяване на училището“, каза тя.
Милена Дамянова допълни, че с новия закон принципът „парите следват ученика“ се запазва. „Делегираните бюджети бяха стъпка в правилната посока, която даде много свобода, много автономия на училищата и доведе до увеличаване на учителските заплати. Нормално е една нова политика да покаже и някои свои недостатъци. Със законопроекта ние преодоляваме тези недостатъци. Във формулите за разпределяне на делегираните бюджети ще има компонент за условно постоянни разходи – например режими за отопление, които не зависят от броя на учениците“, поясни депутатът.
На въпрос дали частните училища ще бъдат финансирани на принципа „парите следват ученика“ тя каза: „Всички родители плащат данъци. Съвсем нормално е, когато Конституцията казва, че обучението е задължително до 16 години, средствата за обучението на децата да вървят след децата“.
Като резултат, по думите ѝ, се очаква подобряване на качеството на образованието, защото ще има по-конкурентна среда.
„Това е практика, която работи в изключително много държави. Няма да давам примери като Франция, Швеция и други държави. Ще дам примери с държави като Унгария, Чехия, Полша, които са по-близко до нас, в които държави тази практика, този принцип отдавна работи, отдавна е заложен. Освен това по този начин ние разширяваме и достъпа до тези училища, защото в момента държавата ги е признала. Те са в сегашния Закон за народната просвета, но на практика се оказва, че не всички деца имат достъп до тези училища. Не бива да разделяме децата“, каза тя.
След като вчера парламентът имаше проблеми с кворума, но все пак депутатите започнаха работа по второто четене на Закона за предучилищното и училищно образование, Милена Дамянова обвини социалистите в безотговорност. „Бавенето на реформите в образованието вече граничи с престъпление и единствената отговорност, която вече се носи и трябва да се носи, е отговорността на политиците“, заяви тя.
Дамянова отчете, че проектът е можело да бъде по-иновативен, но по-радикалните промени за учебните програми се отлагат.
И днес депутатите не успяха да съберат кворум за старт на заседанието и то започна със закъснение, съобщи Dnes.bg. Досега депутатите приеха средствата от държавния бюджет за финансиране на дейности в системата на предучилищното и училищното образование да се планират ежегодно и да не са по-малко от парите за предходната година като процент от брутния вътрешен продукт (БВП), съобщава БТА.
Средствата от държавния бюджет за образованието ще се разпределят въз основа на броя на децата и учениците и на стандарт за дете и ученик, определен с акт на Министерския съвет. Стандартът ще определя размера на средствата от държавния бюджет за конкретна дейност за едно дете или ученик за съответната година.
За децата в задължителна предучилищна възраст и за учениците от населени места, в които няма детска градина или училище, задължително ще се осигуряват средства за транспорт до най-близката детска градина или училище. От държавния бюджет ще се отделят средства за подпомагане на равния достъп и за подкрепа за личностно развитие. Тези средства ще са за ученически стипендии, транспорт на деца и ученици, купуване на познавателни книжки, учебници и учебни комплекти за безвъзмездно ползване и за училищната библиотека, целодневна организация на учебния ден и хранене, ученически отдих и спорт, училищни програми за превенция на отпадането от училище, подкрепа за ученици с изявени дарби.
Средствата от държавния бюджет за децата в частните детски градини и училища ще се определят по бюджетите на общините, на чиято територия се намира тяхното седалище, въз основа на стандарти за дете и на броя на децата. Частните институции ще трябва да представят периодични касови отчети за разходите. Неизразходваните средства от субсидията в рамките на текущата година ще могат да се използват през следващата само за финансиране на същите дейности.
Контролът върху изразходването на тези средства ще се осъществява от общината и регионалното управление на образованието. При установяване на нарушение на нормативните актове, както и при ниски образователни резултати, държавното финансиране ще се преустановява до отстраняване на нарушенията.