Националната агенция за приходите (НАП) ще събира принудително неправомерно отпуснатата държавна помощ. Това ще става по ред, описан в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Предложението е вписано в проектозакон за държавната помощ, публикуван за дискусия в Портала за обществени консултации.
Решенията на Европейската комисия, която по европейското законодателство е органът, определящ има ли или не неправомерна държавна помощ, както и тяхното изпълнение, ще се завеждат в специален регистър, воден от министъра на финансите.
С проектозакона се предлага съставянето на актовете за установяване на нарушенията да се извършва от длъжностни лица на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ), обясняват в мотивите авторите на проекта. Агенцията ще издава и наказателните постановления.
По този начин се подобрява действащият контролен механизъм, чрез който се гарантира практическото правоприлагане на режима и ясно се отделят контролните от методологическите функции на министъра на финансите или министъра на земеделието и храните, който също ще контролира отпускането на държавна помощ по този закон.
Текстовете предвиждат още да бъде създаден национален механизъм за оценка на недопустима държавна помощ. По този начин ще бъде премахната непълнота в националното законодателство в случаите, когато неправомерната помощ не е предварително определена в решението на Европейската комисия – органът, който има правомощията да разглежда допустимостта на отпускането на публични средства от гледна точка на това дали ще бъде нарушена конкуренцията в сектора.
Новият закон определя как се осъществява контролът при отпускането на държавна помощ, както и при какви случаи е допустимо отпускането на държавна помощ (например при предотвратяване на щети от бедствия) и видовете помощи.
По европейското законодателство страните членки по принцип имат задължението да уведомяват Европейската комисия за отпускането на държавна помощ за всяко предприятие. Има случаи обаче, при които казусът попада в обхват на общ регламент за освобождаване, когато не е необходима нотификация.
Когато се налага проверка, след анализ Брюксел се произнася относно допустимостта й – основният критерий е дали отпускането на публични средства за дадено предприятие нарушава конкуренцията на пазара.