Въпреки рекордното поевтиняване на петрола, цените на който удариха шестгодишно дъно през август, горивата у нас през най-активния летен месец са поевтинели средно едва с 1,4% спрямо юли, пише вестник „Сега“ като се позовава на данни на финансовото министерство.
По-сериозно намаление на цените имаше в края на август, дни след наредената от премиера шумна акция "горива", когато най-масовият бензин А95 поевтиня с около 7 стотинки за литър.
Заради несъответствието между цените на петрола и крайните цени на бензиностанциите в България КЗК започна пореден секторен анализ и проверка дали има картел и взаимни договорки между големите търговци. Комисията обаче не може да получава данни от НАП и митниците и разчита единствено на доброволно подадена информация от самите бензиностанции. Заради законовата празнота в парламента бяха внесени поправки в нормативната база, но те все още не са обсъдени от депутатите.
Разпоредената от властта проверка в края на лятото затвърди подозрението, че контролът върху бензиностанциите е бил занижен.
Сериозен е и проблемът с лошото качество на горивата. В края на миналата година шефът на агенцията по метрология Стефан Цанков обяви, че почти всяка втора бензиностанция продава некачествено гориво, а 549 изобщо не са били проверявани през последните 10 години. Оказва се, че и сега ситуацията не е променена съществено. Според данни на агенцията отпреди два дни всички 33 бензиностанции на магистрала "Тракия" са проверени през август, като в 27% от тях е имало нарушения. Те са свързани с измерването на горивата, пломбирането на колонките и др.
Макар крайните цени на горивата в България да не са сред най-високите в ЕС, производствените цени преди облагането с акциз и ДДС от години са в челото на класациите.
Според икономическия министър Божидар Лукарски цените на горивата у нас наистина са високи, но държавна намеса на пазара само би предизвикала спекула. Вчера той участва в редовния парламентарен контрол и отговори на депутата от АБВ Светослав Белемезов, който попита каква е защитата на бизнеса срещу високите цени. Според депутата дизелът в България е най-скъп в целия ЕС, макар страната ни да е най-бедният член на общността.
"Цените на горивата не са предмет на регулиране на Министерството на икономиката (МИ)", каза министърът. По думите му ведомството не може и няма правни механизми да регулира пазара и цените. "Това, което прави МИ, е проверка на качеството на горива, които се зареждат от Държавната агенция по метрологичен и технически надзор", добави той.
Според министъра тепърва ще се работи за създаването на единна система за контрол. Причината е, че всяка институция у нас работи с различни данни за качеството на продуктите, за съхранението на горива и за бензиновите колонки.