В повечето случаи цените на горивата у нас са много разумни, но високите нива на надценка показват, че има дефект на пазара. Затова Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) трябва да се произнесе по въпроса. Това заяви по време на участието си в сутрешния блок на „Нова телевизия“ вицепремиерът по европейските фондове и икономическата политика Томислав Дончев.
По думите му дори след облагане с акциз надценката в крайната цена на горивата е 40-50 стотинки на литър.
За него решението на проблема е в ръцете на КЗК. Според Дончев регулаторът трябва да обследва изключително внимателно отношенията между всички субекти на пазара. ''Очевидно е, че ако се поддържат високи нива на надценка на горивото, има дефект на пазара. Какъв точно и кого засяга, разчитам да се произнесе КЗК'', коментира той.
„Ако има белези за образуван картел, КЗК има право да налага глоби'', уточни вицепремиерът.
Редно е и да се промени Данъчно-осигурителния процесуалният кодекс (ДОПК), за да може КЗК да работи с цялата информация, с която борави и НАП, посочи вицепремиерът. В момента КЗК работи без данъчната информация само на базата на данните, подавани от проверяваните.
На въпрос за акцизните складове и проблемите пред вноса на горива Томислав Дончев отговори, че в България поне 40% от пазара е от внос. Освен това по негова оценка е "малък броят на бензиностанциите, които ни мамят с количеството заредено гориво на колонките“. "Това обаче не трябва да е успокояващо. Подобни проверки на колонките по бензиностанциите няма да имат кампаниен характер и ще се правят постоянно на месечна база", обеща вицепремиерът.
По думите му у нас крайната цена на горивото не е сред най-високите в Европа, макар че при ниската ставка на ДДС и акциза цената у нас трябва да бъде от най-ниските. Той отбеляза, че цените на бензина и дизела вече вървят надолу.
Вицепремиерът коментира и проблема с бежанците и изрази мнение, че Европа не е била подготвена за кризата. Той коментира и предстоящата реч на председателя на Европейската комисия Жан Клод Юнкер, който трябва да обяви коя държава-членка на ЕС колко имигранти ще приеме.
''Все още нямаме нищо поискано, тъй като чакаме председателят на Европейската комисия Жан Клод Юнкер да представи цифрите. Има предварителни числа, но дали те са верни предстои да разберем. Ако трябва да бъдем точни проблемът с бежанците не е само в бройките и в квотите, проблемите са много повече'', обясни Томислав Дончев.
Той подчерта, че говорим не само за бежанци, но и за икономически мигранти и държавите от Европа им държат убежище, но само докато свършат конфликтите в техните райони и добави, че не може да се говори за постоянното заселване на тези хора.
Томислав Дончев коментира и вчерашния отказ от страна на България да осигури въздушен коридор за Русия. Според него въпросът не бива да се политизира, а става въпрос за чисто техническа процедура, но той отказа по-нататъшен коментар по темата.