Културно-историческият туризъм заема трето място сред всички видове туристически продукти по относителен дял в общото предлагане на България, или около 11%, и е сред търсените форми на почивка както от българи, така и от чужденци.
Това каза ресорният министър Николина Ангелкова по време на бизнес форума „Пловдив 2020 – какво е нужно за развитието на индустрията, културния туризъм и инвестициите“. Тя подчерта, че културно-историческият туризъм е фокус в маркетинговата стратегия на министерството за тази и следваща година.
Този вид туризъм е водещ и според анализите на Световната организация по туризъм – 57% от туристите в световен мащаб посочват, че избират културата или културното наследство като причина да пътуват.
„Същевременно ние имаме уникално богатство от открити исторически обекти и намерени артефакти, което ни нарежда сред първите три страни в Европа заедно с Гърция и Италия. Всичко това е основа, върху която можем да стъпим и да развиваме този вид туризъм в България”, допълни Ангелкова, цитирана от пресцентъра на министерството.
„Пловдив има всички дадености да се превърне в туристически и културен център на България”, коментира още министърът.
По данните на общината за първото шестмесечие на 2015 г. се отбелязва 5% ръст на туристите и 8% ръст на реализираните нощувки. Средно на месец градът се посещава от 20 хил. българи и чужденци.
По думите на Ангелкова своебразно признание за един от най-древните български градове е и избирането му за Европейска столица на културата през 2019 г. „Пловдив ще е домакин и на престижния световен винен шампионат „Concours Mondial de Bruxelles” през 2016 г. и в тази връзка вече разработваме винени маршрути, които ще представим в рамките на съпътстващата конкурса програма“, каза в допълнение министърът на туризма. Тя обясни, че в града е започнал пилотен проект, който свързва в единна система регистрите на хотелите със системите на НАП и МВР, както и с регистрите на Министерството на туризма. Предстои проектът да се надгражда, като приоритет за министерството е той да обхване цялата страна.
В рамките на форума Ангелкова съобщи още, че се намалява наполовина таксата за общините, които ще участват на предстоящите международни туристически изложения до края на годината. Облекченията ще са валидни за всички общини, които заплащат таксата за участие от собствения си бюджет и нямат стари задължения към министерството.
„Надявам се с въведените облекчения повече общини да се запишат, за да представим още по-добре България на тях”, подчерта Николина Ангелкова. До края на годината предстоят 12 големи международни туристически изложения, сред които и най-голямата подобна проява, която се организира в Лондон. По време на форума бе обявено и че в рамките на 21-та Генерална асамблея на Световната организация по туризъм (СОТ) за първи път се организира видео конкурс с рекламни клипове на страните-членки. България е една от 45-те държави, които ще се състезават за наградата на излъченото от СОТ жури, както и за приза на публиката. Клиповете са достъпни онлайн в сайта на СОТ.