Доставчиците на горива не разполагат със собствени данъчни складове, което е един от основните проблеми на пазара на горива у нас и затруднява конкуренцията. Това е едно от заключенията на секторния анализ на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), изготвен още преди четири години, коментира говорителят на институцията Марио Гаврилов пред „Нова телевизия“.
Според него Комисията не само е посочила проблема, предизвикващ високи цени на горивата, но е изготвила и препоръки за отстраняването му.
„Само че четири години нито един от българските политици не прочете нашия секторен анализ“, заяви Гаврилов и допълни, че вече е трябвало да бъдат направени законодателни промени, които да „отпушат“ пазара и вноса на горива.
Така от Комисията отговорят на обвиненията, отправени от депутата от Реформаторския блок Мартин Димитров, че не работи ефективно и затова и цените на горивата у нас са едни от най-високите в Европа.
Гаврилов обясни още, че през 2011 година 80% от акцизните складове в страната са били собственост на една компания - „Лукойл“. В момента регулаторът проверява дали има промяна в тази структура на данъчните складове в страната.
Според българското законодателство вносителите на горива трябва да разтоварят внесеното гориво първо в данъчен склад, а едва след това то да се достави до бензиностанциите. Това е съобразено и с европейските директиви, но собствениците на акцизни складове у нас искат „непосилен наем“, по думите на Гаврилов, което прави неизгоден вноса на по-евтини горива от други държави от Европа.
Това е обяснението му за нежеланието на компаниите да внасят горива от чужбина.
Говорителят на КЗК обаче посочи, че има възможност горивата да се разтоварват в складове в съседните държави от ЕС, но за целта е нужно междудържавни споразумения, които не се подписват.
Другият вариант е държавата да изгради акцизни складове, което КЗК е предложила на държавните органи, но също не е направено.