fallback

Емил Димитров: Българският пазар е малък за две рафинерии

Кампанийните проверки не трябваше да почват от бензиностанциите, заяви депутатът

10:25 | 03.09.15 г. 9

България е твърде малък пазар, за да бъдат изградени две петролни рафинерии. Това каза пред bTV депутатът от Патриотичния фронт Емил Димитров, известен като Ревизоро, тъй като в миналото ръководеше Агенция „Митници”. По думите му тук няма как да се изплати инвестицията. Освен това втора рафинерия можела да бъде изградена пак на Черно море, а горивото ще идва само от едно място – Русия, защото маршрутът през Босфора е сложен.

България се захранва от няколко рафинерии – в Румъния, в Гърция, Лукойл в Бургас и др. Затова цената на горивото зависи и от това до коя точка в страната то се транспортира, заяви той.

Емил Димитров твърди, че сериозно влияние върху цените на горивата оказват големите хранилища. „Четири - пет са големите мастодонти и не позволяват никой да се включи. Една верига бензиностанции имаше хранилище до жп линия, оказа се, че това е голям проблем заради сервитута – сега то не работи. Големите притискат малките и вземат надценка“, твърди той. 

Народният представител е категоричен, че не може случаен играч да влезе на пазара, защото редът за вноса е усложнен. Освен това депутатът твърди, че имало натиск към ведомствените бензиностанции, които сега купуват горивата по цени на едро.

По повод започналата проверка на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) за това дали има картел при горивата, той смята, че антимонополният орган трябва да се заеме с въпроса защо бензинът на 10 км от рафинерията, и този, който е тръгнал от Гърция през София към Петрич е на съпоставими цени. Освен това КЗК трябвало да види кои са складодържателите и какви са условията, при които продават на търговците.

„Около 2 млрд. остават в тези монополисти и трудно хората биха се изправили пред такава сума. Предпочитат да си вземат заплатите“, каза той по адрес на КЗК. Депутатът уточни, че в някои случи 40 ст. надценка на горивото била оправдана, а в други – не. КЗК трябвало да се произнесе дали има монополисти.

Логично е горивото, тръгнало от Констанца към София да е по-скъпо, но няма причина всички горива да са скъпи, настоява депутатът.

По повод кампанийната проверка по бензиностанциите той смята, че трябва да се тръгне първо от рафинериите, вноса и складодържателите.

За поевтиняването на горивата от последните дни той коментира, че бензиностанциите работят с различни надценки – от 20 до 40 ст., в зависимост от това дали имат складови бази, но „никой не иска да сваля цените“.

Тези, които са писали правилата досега, пишат новите, допълни той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:54 | 06.09.22 г.
fallback