fallback

В България няма орган за решаване на спорове между търговци и потребители

От Асоциация „Активни потребители" коментират, че когато материалният интерес е малък, до дела в съда не се стига

14:44 | 29.08.15 г. 5

Няма орган, който да е оторизиран да решава конфликти между търговци и потребители. Това каза в интервю за Агенция „Фокус” Богомил Николов, изпълнителен директор на Асоциация „Активни потребители”.

„Ние, като гражданска организация, се стремим да оказваме помощ в много подобни случаи. Случвало се е да разговаряме с търговци или потребители и да посредничим за решаването на спор", посочи Николов.

Според него възникват много подобни спорове. Има случаи, при които потребителят казва, че телефонът му е счупен, а търговецът отговаря, че дефектът е възникнал, защото е бил изпуснат и веднага възниква спор чия е вината и кой трябва да понесе отговорността.

"В такъв случай ние можем да помогнем с посредничество, но няма орган, който да осъществява принуда и решението му да е задължително за страните”, коментира Николов.

По думите му, такъв орган е българския съд, но подобен тип дела почти не се водят, защото при тях материалният интерес е малък.

„На повечето покупки стойността е прекалено малка, а човек няма да заведе дело за един чифт обувки. По тази причина ние поддържаме тезата, че трябва да бъдат развити извънсъдебните способи за разрешаване на подобни способи", добавя Богомил Николов.

Според него в България съществуват помирителни комисии, които обаче не са много ефективни и постигат трайно разрешаване на спора едва в 10-15% от случаите. Другият проблем е, че "огромен брой от случаите търговците отказват да участват и просто не се явяват", казва Николов и добавя, че това трябва да се промени.

Според него няма значение дали чрез споразумения с браншови организации или с друг вид стимул, но трябва да се намери подходящ механизъм за разрешаване на такива спорове.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:00 | 14.09.22 г.
fallback