Само в последната година над 1 милион пътници са се отказали от услугите на БДЖ, като това е намаление в размер на 9%, пише в днешния си брой Труд, цитиран от BTV. За десетилетие пътникопотокът се е свил с над една трета, посочва вестникът, като се позовава на данните на Националния статистически институт.
През април - юни 2015 г., когато традиционно пътуванията се увеличават, железниците са превозили с 489 000, или със 7,6% по-мако хора, отколкото миналата година по това време. За цялото първо полугодие на 2015 г. с влак са пътували 11,3 млн. души, което е с над 1 млн. по-малко спрямо същия период на 2014 г.
В същото време пътуващите с автобуси стават все повече. През второто тримесечие на 2015 г. с рейсове са пътували над 109 млн. души - ръст от 1,2% спрямо същия период на миналата година. Така пазарният дял на БДЖ се е свил до нищожните 5,1%.
В сравнение с 2006 г. броят на пътниците в БДЖ през януари-юни се е свил с 6 млн., което означава, че за 10 години компанията е загубила 35% от клиентите си, посочва всекидневникът.
Основни причини за намаляващия брой пътници са ремонтите на жп линиите, които променят маршрути, както и лошото качество на услугата. Според данните в докладите за дейността на държавната компания през първото шестмесечие 13% от влаковете са закъснявали, а нарушенията, свързани с лоши хигиенни условия, се увеличават с 22%.
Критика към практически всички транспортни министри през последните поне 10 години е, че пренебрегват държавния железопътен превозвач за сметка на автобусните превози – бранш, в който не са една и две фирмите, свързвани с конкретни политици.
В същото време икономисти настояват за решителна реформа в сериозно задлъжнялата БДЖ с премахване на излишните влакове и съкращения на част от персонала. Протестите обаче към момента не позволяват даже и плахите опити за оптимизация.