fallback

Икономическото министерство ще промотира българския бизнес на Скандинавието

Поредица от B2B събития ще установяват директен контакт между български и шведски фирми

16:34 | 18.08.15 г.
Автор - снимка
Редактор

Започва кампания за засилване присъствието на българския бизнес на скандинавския пазар, съобщават от Министерството на икономиката.

Активно промотиране на България и насърчаване на директните контакти между българския и шведския бизнес ще са фокусът на кампания за откриване на нови възможности за наши фирми на пазарите в Скандинавия. Това се договориха министърът на икономиката Божидар Лукарски и министърът на предприемачеството и иновациите на Швеция Микаел Дамбери на среща в Стокхолм в рамките на работна визита на Лукарски в Кралство Швеция.

Българският бизнес изпитва сериозен недостиг на информация за възможностите на пазара в Швеция, е посочил Лукарски. Според него една от основните причини за това е закриването на посолството на Швеция в България и това, че страната ни остава извън фокуса в дейността на регионалните представители на Business Sweden, които отговарят за насърчаване сътрудничеството на шведския бизнес с международни партньори и привличането на чуждестранни инвестиции.

Службата по търговско-икономически въпроси (СТИВ) в Стокхолм към Министерството на икономиката подготвя серия от B2B събития, чрез които да се установи директен контакт между български и шведски фирми.

„Шведският бизнес знае изключително малко за България и има много какво да се направи“, е заявил министър Лукарски. По негово мнение трябва да бъдат полагани целенасочени усилия, като оптималният подход е да бъдат таргетирани сектори, в които българското производство има традиции и конкурентни предимства. Такива са машиностроенето, електрониката и електротехниката; хранително-вкусовата промишленост и производството на винени и спиртни напитки; мебелната индустрия; текстилът и информационните и комуникационни технологии.

Предстои през октомври в Гьотеборг да се проведе двустранен бизнес форум в сферата на ИКТ, за който заявки вече са направили редица водещи български компании.

От своя страна шведският министър е заявил, че насърчаването на малките и средни фирми е приоритетно и в провежданата от Швеция търговско-икономическа политика. Шведският модел се основава на активно участие на МСП във веригите на доставки на големите компании, чрез които малките и средните успяват да стъпят на външни пазари. „Стремим се МСП да са гръбнакът на икономиката, така както е във водещите западни икономики. Ние ги подкрепяме не само в ЕС, но и на трети пазари“, добави той.

Министър Лукарски е посочил, че шведският модел, при който „МСП се теглят от по-големите компании“ все още е трудно приложим в България. Усилията на България са насочени към интернационализацията на МСП и включването им в локални и глобални вериги за доставки.

Двамата министри са обсъдили възможностите за засилване на пазарните позиции за българските вина, които се приемат много добре на шведския пазар, но проблем остава провежданата от Швеция политика по отношение вноса на алкохолни напитки чрез търгове. През последната година такъв търг не е обявяван, в резултат на което делът ни спада от 2% преди няколко години до под 1% към момента.

За 2014 г. двустранният стокообмен с Кралство Швеция реализира ръст с 13.7% спрямо 2013 г. и достига рекордните до момента 289.2 млн. евро (0.60% от общия ни стокообмен за 2014 г.). През последните десетина години стокообменът с Швеция постоянно нараства, с изключение на 2008-2009 година, когато се отчита спад с над 120 млн. евро в сравнение с предходната 2007 година.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:44 | 11.09.22 г.
fallback