Делът на туристите от ЕС непрекъснато намалява и в момента е около 50%. Тенденцията на спад на туристите ще се задълбочи, ако не се предприемат мерки на ниво Министерски съвет. Това каза за агенция „Фокус” Байко Байков, председател на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА).
По думите му туризмът ни е в криза, но тя не е вследствие на кризата в Русия и Украйна. „Това допълнително усложни ситуацията, но показателите на туристическите потоци от основните европейски пазари показват много лоша тенденция и тя трябва да се коригира с екстремни мерки”, категоричен е експертът. Той обясни, че това означава преоценка на досегашните форми на маркетинг и много сериозна ревизия на предприетото в електронна среда.
“България като туристическа дестинация не съществува в електронните страници на европейските оператори, защото не получава абсолютно никаква подкрепа. България като туристическа дестинация не съществува в Google, като маркетингова кампания не съществува в Youtube, има символично присъствие в социалните медии”, отбеляза Байков.
Той напомни, че всички наши конкуренти отделят много сериозни усилия и средства за промотиране в интернет. „Те са толкова далече напред, че не смея да ги нарека конкуренти. Като пример ще дам Гърция, която в условията на сериозна криза на държавните финанси вече няколко години подред бележи туристически рекорди и е основният пазар, който се явява много сериозен конкурент по отношение на най-важния ни ресурс - българските туристи”, каза Байков.
Експертът коментира, че има стабилизация на германския пазар, което той определя като „сравнително добър показател”.
"От Гърция спадът на туристи е от 50%, от Испания – 12%, Италия – над 35%, Холандия – над 40%. Румъния също бележи изключително голям спад – над 50%, тоест над 110 хил. румънци тази година са преминали транзит през страната на път, вместо да останат в България. От Франция туристите са с 50% по-малко, от Сърбия – с близо 60%. Това са много сериозни спадове”, коментира Байков.
И допълни, че този спад е съпроводен с още по-неприятната тенденция да бъде компенсиран с ценови промоции. „Това допълнително нагнетява напрежението и не повишава оборотите в туристическия сектор. Това предопределя и ниската цена на туристическия продукт, с който ще се стартира през 2016 г. Ние в момента предпоставяме и слаба реализация за следващата година”, подчерта Байко Байков.
"Забелязва се намаление на почти всички важни пазари, което е много неприятно, защото очакванията на бранша за компенсация с пазари от Западна, Северна и Централна Европа и Балканските страни не намериха абсолютно никакво изражение в конкретни действия като маркетинг и реклама на тези пазари", заяви Байков.
Българските туроператори търпят големи загуби, но те са за всички, защото това, което не се реализира като туристически поток през туроператорите, означава, че не се реализира и във всички останали сегменти.
„За първото полугодие общият спад на пътуванията в туризма според официалните данни на НСИ е 16%. Това са около 280 хил. туристи”, каза Байко Байков.