Принципът на разходоориентираност вече ще важи при определянето на държавните такси. Той се въвежда в специален проект на Закон за държавните такси, публикуван за обществено обсъждане на портала за обществени консултации.
Становища по текстовете може да се изпращат до 26-ти август.
В проектозакона е записано, че размерът на държавната такса не може да надвишава разходите за извършването на дейността или услугата или предоставянето на правото, освен когато таксата изпълнява определена политика.
Таксата може да бъде твърда сума или процент от основа - материален интерес, цена на материално благо или друго и да включва преките и онази част от непреките разходи, които имат отношение към извършването на съответната услуга или дейност, записано е в законопроекта.
Определянето на държавните такси ще става по специална методика, която трябва да бъде приета от Министерския съвет. Предвидени са и облекчения – освобождаване от такса или събиране на намалена такса, при определени условия. Няма да се събират такси от други държавни органи, предвижда още проектозаконът.
За определена група от едни и същи или сходни услуги може да се определи еднакъв размер за държавни такси, независимо от това кой е техният администратор – например за издаване на дубликат от документ, издаване на копие от документ, издаване на препис от документ или заверка, пише още в проектозакона.
При определянето на размерите на таксите разходите за труд се калкулират на база средна работна заплата за обществения сектор по данни на Националния статистически институт за съответната година, а за непреки разходи се приемат 20 на сто от определените преки разходи.
Всяка година държавните такси могат да се променят с коефициент, определен със закона за държавния бюджет за съответната година съобразно изменението в макроикономическите показатели или при промяна в разходите за извършването на съответната услуга.
Формирането на политиката за държавните такси ще се подпомага от звено на специализираната администрация на Министерския съвет. Задължително ще се прави и оценка на въздействието при въвеждането на такса за услуги и дейности, като ще се гледат финансовата тежест и косвените ефекти върху платците, годишния ефект върху държавния бюджет и степента на постигане на целите на политиката, изпълнявана чрез функцията на таксата.
С оценката ще се определят и категориите платци, за които ще се прилагат облекчения.
Разходите за извършване на дейност или услуга няма да са критерий при определянето на таксите, с които се цели политически ефект – стимулиране на определени дейности чрез определяне на по-ниски по размер такси или възпиращ ефект - чрез определяне на по-високи такси, посочват вносителите в мотивите си.