Телекомите изпреварват банките и вече са най-активни при възлагането на дългове за събиране на външни компании. Това става ясно от данни на Асоциацията на колекторските агенции в България, представени на пресконференция днес. Организацията обединява 15 компании, които заемат дял от над 70% от пазара на необслужвани задължения.
Асоциацията отчита и троен ръст на обема междуфирмени вземания, възлагани на колекторски агенции. Над четири пъти пък са нараснали продадените от банките проблемни дългове заради затягането на регулациите и предстоящите стрес тестове.
Като цяло възложените за събиране от външни компании дългове се увеличават през първото полугодие спрямо първата половина на миналата година, но остават под пиковите равнища, отчетени през 2013 г.
Същевременно все по-малко хора изпадат в неплатежоспособност заради непредвидени обстоятелства, а по-скоро заради пропуснати плащания поради разсейване или заради невъзможност да се справят напълно със стари задължения.
Ръстът на възложените за събиране от колектори дългове се обяснява със засилването на доверието към специализираните компании, подобряване на управлението на вземанията и изчерпването на резервите на фирмите.
Дълговете, възложени за събиране
Възложените на колекторски агенции дългове на физически лица през първата половина на годината възлизат на над 983 млн. лева при 820 млн. лева за същия период на миналата година и над 1,4 млрд. лева за цялата 2014 г., сочат данните на Асоциацията.
Възложените дългове от телекомите за същия период са 432 млн. лева спрямо 146 млн. лева година по-рано. Така техният обем достига 44% от обработваните от колекторския бизнес задължения, като изпреварват банките, чийто дял достига 42%.
Делът на възложените несъбрани вземания от небанкови институции намалява до 9% от общия обем дългове, обработвани от колекторския бизнес, за полугодието. Това се обяснява с по-консервативния подход на небанковия бизнес при оценката на кредитополучателите, подобряването на вътрешния процес на управление на вземанията, както и продажбата на проблемни дългове на по-ранен етап, коментира Мартин Деспов от Асоциацията. Нивото на „лошите” кредити в небанковия сектор обаче остава високо – над 20 на сто.
Същевременно банките са започнали процеса по продажба на „лоши” кредити. За една година обемът продаден ръст е нараснал над 4 пъти – от 34 млн. лева към края на първото полугодие на 2014 г. до 149 млн. лева към края на юни т.г.
Деспов посочи, че се очаква ръстът на продадените проблемни дългове към банки да продължи заради предстоящите стрес тестове, които накараха банките да обърнат внимание на качеството на активите си. Независимо от това, кредитните институции все още спорадично продават портфейли от дългове, а когато това се случи – те са със значително просрочие.
От какво се уплашиха телекомите?
Операторите са се стреснали като че ли от ниския приоритет, който потребителите на техните услуги им отдават при приоритизирането на плащанията, коментира председателят на Управителния съвет на Асоциацията Райна Миткова-Тодорова. Още от миналата година се наблюдава, че те предприемат все по-активни действия спрямо длъжниците.
Александър Грилихес от Асоциацията обясни, че при телекомите миграцията на клиенти е доста силно изразен процес и те се конкурират сериозно за пазарен дял, предлагайки луксозни продукти на атрактивни лизингови схеми. Това се оказва изкушение за много хора, които или се надценяват, или просто спират да плащат след няколко вноски.
Мобилните оператори възлагат за събиране повече дългове на физически лица, допълни Грилихес. Към бизнес клиентите си те имат друг подход, по-рядко се ползва външна услуга за събиране на вземания, а като че ли компаниите по-често пристъпват към съдебно преследване, допълни той.
С нисък приоритет за плащания са и кредитните карти, коментира Райна Миткова-Тодорова. Наблюдава се неумение на българина да ползва този продукт по най-добрия начин, допълва тя.