Поредният търг за строителството на отсечката от Западната дъга на Софийския околовръстен път от р. Какач до Северната скоростна тангента се е провалил, въпреки че бяха отворени ценовите оферти на кандидатите. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова по време на парламентарния контрол.
Агенция “Пътна инфраструктура” е прекратила процедурата, като решението се обжалва, поясни министърът в отговор на депутатски въпрос. Пред Investor.bg председателят на Управителния съвет на Агенцията Лазар Лазаров обясни, че участниците са отстранени заради грешки в офертите и в момента обжалват решението за прекратяване на процедурата.
След като обжалването приключи, ведомството ще решава какво да прави, тъй като крайният срок за усвояване на финансирането, осигурено по оперативната програма “Транспорт” 2007-2013 г., изтича в края на тази година.
Павлова обясни, че вероятно ще се вземе решение за фазиране на строителството, за да бъде включен пътният участък и в новата оперативна програма “Транспорт”.
Първата част на Западната дъга – от магистрала “Люлин” до р. Какач, се строи от 2012 г. и още не е завършена заради забавените отчуждения. Очаква се отсечката до пътния възел при бул. “Европа” (при направлението София – Калотина) да бъде пусната в движение през септември, посочи Павлова.
Що се отнася до Северната скоростна тангента, все още не са отчуждени няколко терена, необходими за строителството. Собствениците им не са приели споразумението с пътната агенция и се чакат делата пред Върховния административен съд, които са насрочени за октомври, стана ясно от изказването на Павлова.
До декември, според регионалния министър, ще бъде довършена голяма част от тангентата, но още не е ясно каква част от финансирането за нея, осигурено от програма “Регионално развитие” 2007-2013 г., ще изгубим.
Над 200 млн. лева ще струва разширяването на Софийския околовръстен път в участъка от кв. “Бояна” до връзката с магистрала “Люлин”, каза още Лиляна Павлова. Не е ясно обаче колко ще са другите разходи, тъй като няма парцеларен план, за да се определят имотите за отчуждаване, обясни тя.
Да отсечката има идеен проект, който е направен с цел минимизиране на разходите за отчуждения, тъй като финансиране за тях няма. Проектът предвижда изграждането на тунел под съществуващия път, а след това – мост, от който да има включване към кв. “Горна баня”.
За финансиране на отсечката ще се разчита на програма “Европейски транзитни пътища” – продължение на “Транзитни пътища”, която се финансира от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). Ако правителството даде мандат, ще се водят преговори с банката, тъй като в същата програма са включени и направленията София – Калотина и София – Видин.
В момента се подготвя, съвместно със Столична община, идейният проект за Околовръстния път на София от кв. “Младост” до магистрала “Тракия”, допълни регионалният министър.
Лиляна Павлова потвърди, че през август ще бъде пуснато движението по строящия се участък от магистрала “Хемус” в района на Белокопитово.
Тя изрази надежда до края на годината да бъде избран изпълнител за 60-км участък от магистралата от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч.
Същевременно тече проектирането на останалата част от магистралата – от разклона за Плевен и Ловеч до Велико Търново и след това – до Белокопитово. Проектът се преправя, за да мине магистралата по-близо до Велико Търново.