За проекти, по които са били изградени ВЕИ централи с европейско финансиране и в същото време инвеститорите са получили високи цени за произвежданата енергия за цялата стойност на инвестицията, Законът за енергетиката ще бъде категоричен, че това не е възможно, коментира днес пред журналисти председателят на парламентарната комисия по енергетика Делян Добрев, цитиран от БТА.
До 18.00 часа утре е срокът за внасяне на предложения за промени в Закона за енергетиката преди второто четене на законопроекта, а на извънредно заседание на комисията по енергетика в понеделник законопроектът ще бъде разгледан на второ четене. В пленарната зала той трябва да бъде приет в сряда и до петък, 24 юли, трябва да е обнародван в Държавен вестник, така че да може КЕВР да се произнесе с новите цени до края на този месец, каза Добрев. Засега има идеи за промени, които срещат подкрепата на повечето парламентарни групи, като например да няма ретроактивност на законовите текстове в чист вид, коментира Добрев. Ретроактивните предложения за промени, които бяха приети на първо четене, засягат ВЕИ производителите. Предложенията предвиждаха ако от проверката на АДФИ има данни, че предприятия са получили по-високи преференциални цени, отколкото са били инвестиционните им разходи, или пък са ползвали европейско финансиране и преференциални цени, то КЕВР да има право да им определи нови индивидуални цени. Според Добрев може в законовите текстове да бъде избегната ретроактивността. Ако се определят различни цени на ВЕИ централи, разликата между старата и новата цена, умножена по количеството енергия, ще е надвзет приход, а регулаторът има практика да коригира такива надвзети приходи, без това да се смята за ретроактивно, заяви председателят на енергийната комисия. Дори и да се направи компромис с ВЕИ проектите по принцип, то за тези, финансирани с европейски средства, няма как да се направи компромис, защото инвеститорите, веднъж, са получили 70 процента безвъзмездна помощ от ЕС и, второ, са получили преференциална цена за 100 процента от инвестицията си, заяви Добрев. Той съобщи, че по програмата за развитие на селските райони става въпрос са 355, от които 15-20 са на ниски цени, всички останали са получили високи цени на енергията. Добрев отбеляза, че именно заради допуснато двойно финансиране е заведена процедура от ЕК. Има и идеи да се разшири обхватът на вноската от пет процента, с която ще се запълва фонд "Сигурност за енергийната система", и тя да се събира не само от производителите на енергия, но и от системните оператори - ЕСО и "Булгартрансгаз", каза още Добрев. Не е сигурно дали операторите ще бъдат включени в обхвата, но има такъв пример в други европейски страни, добави той. В отговор на въпрос дали новата такса от пет процента за всички енергийни предприятия ще бъде включена в регулаторната рамка - тоест ще бъде призната за разход на дружествата, Добрев каза, че ще има предложения и в двете посоки, и какво всъщност ще бъде прието, ще стане ясно в понеделник. При всички положения от очаквания приход от около 203 млн. лв. от таксата ще трябва да бъде извадена вноската от двете американски централи, която по силата на техните договори се поема от НЕК, отбеляза Добрев.