Спадът на продажбите през миналата година не спира инвестициите в пивоварната индустрия. Това стана ясно на пресконференция на Съюза на пивоварите, на която бяха представени резултатите за развитието на бранша за 2014 г. и първата половина на 2015 г.
През миналата година на българския пазар са продадени 5,23 млн. хектолитра пиво, което е с 5% по-малко спрямо 2013 г. Консумацията на глава от населението намалява с 2 л до 71 л, или 218 чаши от 0,33 л, съобщи Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите и член на Управителния съвет на организацията.
Организацията отчита спад на продажбите в заведенията („студен пазар”, или ХоРеКа сектора) за сметка на модерната търговия (търговските вериги), където продажбите растат. Единствено в средиземноморските държави „студеният пазар” се разраства и достига дял от 50-60% от пазара на бира заради културата за хранене навън, коментира Радомирова. Като цяло в Европа тенденцията е за свиване на продажбите през заведенията, коментира тя.
За първи път от 15 години от Съюза отчитат спад на продажбите на пиво в PET бутилки през 2014 г., макар че делът им в общия обем от продажбите остава най-висок – 59%. До 13% от общия обем на продажбите се увеличават продажбите на кенове с бира, докато делът на продажбите на пиво в стъклени бутилки и на наливна бира се запазва без промяна – съответно 23% и 5%.
Вносът на пиво през 2014 г. достига 466 хил. хектолитра, което е с 9% повече на годишна база. Най-голям е вносът от Полша, Германия и Румъния, показват данните на Съюза.
Същевременно през миналата година пивоварната индустрия е направила капиталови вложения за 73 млн. лева. За периода 2010-2014 г. инвестициите на членовете на Съюза достигат 293 млн. лева.
Българските производители успяват да устоят на ръста на вноса на бира. Над 90% от консумираното от българите пиво през миналата година е произведено у нас, подчерта Радомирова.
Пряко заетите в индустрията са около 2 500 – 2 600 души, индиректно заетите в доставките са 9 хил. души, от които около 3 400 души са в селското стопанство, над 14 хил. души са заети в ХоРеКа сектора, а около 2 900 души – в продажбите през магазините.
За първото полугодие членовете на Съюза са направили инвестиции за 19 млн. лева за развитие на производствените мощности и други активи, посочи Ивана Радомирова.
Продажбите се задържат на миналогодишните нива, ако се гледа внесеният от компаниите акциз в хазната – 35,6 млн. лева за първото шестмесечие, колкото е бил и за същия период на 2014 г., посочи Радомирова. За сравнение, през първата половина на 2014 г. продажбите отчитаха спад от 6% на годишна база, допълни тя.
Нетният оборот на членовете на Съюза за 2014 г. достига 445 млн. лева, а за първите шест месеца на тази година – 243 млн. лева. Внесеният акциз за 2014 г. възлиза на 71 млн. лева.
Съюзът на пивоварите в България е представителната организация на производителите на бира в страната: ”Болярка - ВТ” АД, „Бритос” ЕООД, „Загорка” АД, „Каменица” АД, „Карлсберг България” АД, „Ломско пиво” АД и техните доставчици на суровини, материали и оборудване.