Очевидно имаме игра на нерви в преговорите между Гърция и кредиторите, коментира в ефира на Нова телевизия вицепремиерът Томислав Дончев. За него от съществено значение е какви ще са резултатите от референдума и какво ще се случи след това.
„1,6 млрд. евро не са проблем нито на Международния валутен фонд, нито на европейските институции, дори не би следвало да бъдат проблем и за самата Гърция“, каза Дончев, но допълни, че Атина е изправена пред дилемата дали да погаси задълженията си или да изплати пенсиите.
Вицепремиерът посочи още, че проблемът отдавна не е в Гърция и ако някой си позволи да отстъпи, подобни проблеми ще се появят и в други европейски държави. „Първата държава, в която политически ще възникне това, е Испания“, каза той, припомняйки, че в Испания се появи политическо формирование, подобно на гръцката СИРИЗА – Подемос. След това „заразата“ ще обхване и други европейски държави и това ще е краят на Европейския съюз, категоричен беше Дончев.
Той посочи още, че няма предвидена финансова помощ за бизнеса за преодоляване на евентуални щети от кризата в южната ни съседка - спад на инвестиции, както и освобождаване на българи, които работят в Гърция. Дончев се надява да не се стигне до значителен негативен ефект върху България от евентуалното обявяване на фалит на южната ни съседка.
Що се отнася до банковата система, според него тя е достатъчно ликвидна и няма да има ефект върху нея.
Томислав Дончев направи коментар и по отношение на разследване на телевизията, показало, че кметове на малки общини са закупили луксозни лимузини с пари на данъкоплатците. Вицепремиерът посочи, че тези случаи са подадени на Агенцията за държавна финансова инспекция и ако бъдат открити нарушения, кметовете могат да бъдат глобени с до 1,5 хил. лева.
Според него подобни случаи не могат да бъдат избегнати и с промени в Закона за обществените поръчки, докато не заработят системите за контрол както в държавната администрация, така и от страна на гражданите. До голяма степен нарушенията в случая са на морално, а не толкова на законово ниво, допълни той.
Има варианти за намаляване на нарушенията точно по отношение на търговете за закупуване на автомобили, посочи още Дончев. Обмисляни са идеи за провеждане на централизирани търгове за автомобили, както и прагове за автопарка в зависимост от длъжността в йерархията на администрацията и нуждата от служебен автомобил.