Министерството на туризма води перговори с големи инвеститори – собственици на известни хотелски вериги, от Китай и Близкия изток, да посетят страната ни и да проявят интерес да разкрият хотели тук. Това каза министърът на туризма Николина Ангелкова в предаването „Седмицата” на Дарик радио.
„Още през август очакваме 36 инвеститора от Китай и Близкия изток, които са представители на много големи хотелски вериги от клас шест плюс, да посетят България. Надявам се, че в момента, в който дойдат те, ще оценят потенциала на нашата страна за преки инвестиции”, каза Ангелкова.
Очаквам те да прояват голям интерес. За нас е много важно да привлечем някои големи хотелски вериги, защото това ще доведе след себе си и други. И тъй като нашето Черноморие не отстъпва на курортите от Хърватската и Черногорската ривиера, където са представени всички големи хотелски вериги, а тук не са, може да вземат решение за разкриването им и у нас, каза министърът.
Един от вариентите да привлечем вниманието на тези големи инвеститои е чрез превръщанате на Министерството на туризма в one-stop-shop за тях.
За нас е важно да ги привлечем не само заради инвестициите, но и заради това, че те си идват с туристите, каза тя. Има определени групи туристи, които посещават само тези вериги, въпросът е да привлечем вниманието им и ключът е към преодоляването на тромавите административни процедури за инвеститорите, защото много време и усилия отнема процеса от купуването на земята до разкриването на комплекса, а прехвърлянето между институциите не е вариант, смята Ангелкова. Всички големи инвеститори искат да има лично отношение към тях, затова трябва и да умеем да се перзентираме добре.
Няма драма с руските туристи
Няма да има рекорден спад на туристи от Рудия и Украйна това лято, потвърди министърът на туризма. По данни на министерстото спадът от тези пазари ще е не повече от 20 на сто за летния сезон.
Очаква се спад на русия пазар основно от държавните служители, за които Русия досега имаше традиции да изпраща на почивка у нас, както и деца от летните лагери. В последните седмици обаче се наблюдава раздвижване от тези пазари и по-засилен интерес към страната ни. Не може да говорим за забрана от руска страна, по-скоро можем да говорим за препоръка или призив към служителите да почиват в определени дестинации. Руският и украинският пазар ще бъде непредсказуем до последния момент тази година, каза тя.
Най-голям ръст тази година очакваме от Израел - с 22% повече туристи или около 200 хиляди повече. Причината е не само добрата реклама в Израел, но и стартираното за първи път публично-частно партньорство по инициатива на Израел, както и добрите двустранни отношения.
Относно привличането на туристи Ангелкова коментира, че работят и двата механизма – както политическите договорки между държавите, така и целенасочената рекламна кампания в зависимост от пазарите.
Изнесени визови центрове
По отношение на далечните за нас перспективни пазари се ориентираме към Япония, Китай, Индия, Южна Корея, Индонезия, където МТ работи по конкретни споразумения. Например с Китай вече бе подписано споразумение с уговорка да ни изпращат пенсионери и държавни служители на почивка у нас. В момента се работи по визовите облекчения за китайските туристи, като идеята е да се използват изнесени визови центрове чрез частна компания, която е припозната и работи само по подготовка на визите, което пести време и не изисква разширяване на конулствата. Така работят ранция и Германия. Идеята е и ние да имаме 25 изнесени визови центрове на въпросната компания, която да подготвя визовата процедура и така консулите ни по-ледно ще обработватвизите.
Далечните пазари
Новото в нашата национална реклама оттук нататък е така нареченото лично усещане – в случая с пазара Индия ще използваме боливудските звезди да реклмират България в имиджов клип, който ще включва кадри от филмите на актьорите. Припомняме, че през миналата седмица трите най-големи боливудски звезди бяха у нас по този повод.
В момента се водят и преговори с Турция за стретегическо партньорство, така че да имаме общ пакет с една авиолиния и туристите от далечните дестинации да стигат у нас чрез нея, защото има добри маршрути от Китай и Индия. Очакванията на далечните пазара са да получават един общ продукт, така че България ще се комбинира с поне още две държави в общ пакет – Сърбия, Румъния, Гърция, Турция.
Япония също е далечен перспективен пазар. С Японската бизнес организация също вече е подписано споразумение за публично-частно партньорство – те ни предоставят сграда в центъра на Токио, като ние се ангажираме да изпращаме рекламни материали и да участваме в различни събития.
До месец ще приключат дискусиите, така че да започнем да рекламираме най-важните културно-исторически обекти и маршрути, каза още министърът на туризма. Приоритет е да бъдат включени най-важните социализирани и с изградена инфраструктура обекти, които да се превърнат в двигатели на рекламата на съответния район. Маршрутите може би ще бъдат десет.