Европейската комисия (ЕК) изслуша България по повод жалбата срещу въведения от Гърция 26% данък за сделки и трансакции, информират от Министерството на финансите (МФ), като становището на Брюксел се очаква да бъде оповестено до 18 август 2015 г.
Пред генералния директор на Дирекция „Данъчно облагане и митнически съюз“ Хайнц Зурек и заместник-генералния директор на Правната служба на Комисията и представители на Гърция българската страна представи позицията си по жалбата, както и основните мотиви за нарушението на правото на Европейския съюз (ЕС) от страна на южната ни съседка.
България смята, че Гърция нарушава основополагащите принципи, залегнали в Договора за функциониране на ЕС, а именно - принципите за свободно движение на стоки, услуги и капитали, за свободата на установяване, както и принципите за правна сигурност, недискриминация и пропорционалност.
„Въвеждането на данък е много сериозна пречка както за търговските и икономически отношения между двете страни, така и за свободното движение на стоки, услуги и капитали в рамките на целия ЕС“, посочва защитата.
Нашата страна представи и допълнителни мотиви, тъй като с разпоредбите на решението се създава още по-голяма правна несигурност за лицата, както и значително увеличаване на административната тежест и разходите за бизнеса.
„Българските лица са поставени в неравностойно положениe и в условия, които ги правят нежелан партньор и контрагент, поради обременяващите законови разпоредби, които следва да бъдат изпълнени от гръцкия данъкоплатец. За гръцките данъкоплатци съществува значителен риск при сключване на сделки с дружества, установени в България, същите да бъдат третирани като фиктивни и разходите по сделките да не бъдат признати за данъчни цели, а обременителният режим на доказване за всяка сделка или трансакция, че е действителна, с обичаен характер и сключена при пазарни условия, ще действа разубедително за гръцките данъкоплатци да сключват икономически и финансови сделки с данъкоплатци от България“, аргументира се българската страна.
Гръцката страна представи позицията си по жалбата и причините, поради които е предприета тази данъчна реформа, а именно - защита на националната корпоративна данъчна основа и която е разработена на базата на различни документи (препоръки, съобщения), издадени от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и ЕК, свързани с въвеждане на мерки срещу намаляване на данъчната основа и прехвърлянето на печалби, и счита, че не нарушава правото на ЕС.
„Позицията на гръцката страна не беше обоснована, като единствено се твърдеше, че се ползват най-добрите практики за борба с укриването на данъци и агресивното данъчно планиране, без да се посочат конкретни примери“, посочват от Министерството на финансите.
България посочи, че е включена в гръцкия списък единствено поради 10% ставка за корпоративен данък и Гърция е единствената държава, която е включила в списъка на държавите с преференциален данъчен режим държави членки на ЕС.
Държавите членки въвеждат национални списъци на държавите с преференциален данъчен режим по препоръка на ЕК, но в нея изрично се подчертава, че се отнася само до трети страни, които не спазват минималните стандарти за добро управление. Мерките, включително и по отношение на третите страни, трябва да бъдат съвместими с правото на ЕС и по специално - със залегналите в Договора за функциониране на ЕС основни свободи.
По допълнителните аргументи на България гръцката страна не представи мотиви, а посочи, че мерките са насочени за борба с укриването на данъци, допълват от МФ.
ЕК е задала въпроси на представителите на двете страни и при изготвянето на мотивираното си становище ще се съобрази с писмените и устно изразените съображения. Становището на ЕК се очаква да бъде оповестено до 18 август 2015 г.