Българите теглят заеми най-вече за здравеопазване и за ремонт вкъщи. Това сочи проучване на компанията за бързи кредити "Провидент България" и българското поделение на фирмата за маркетингови проучвания GfK.
Клиентите на "Провидент" у нас вземат заем най-често за здравеопазване (66%) и за да правят подобрения вкъщи (59%). За сравнение, европейските респонденти изтъкват като най-честа причина за теглене на заем неочакваните разходи (34%), обединяване на задължения (29%) и подобрения в дома (26%).
За всички европейски респонденти способността за изплащане на взетите кредити (63%) и крайната сума за изплащане (51%) са водещите фактори при тегленето на заем. Когато оценяват репутацията на кредитора, българските респонденти поставят фактора „добро ниво на услугата“ на първо място, което ги отличава от европейската тенденция, където основният фактор е „вземал съм заем от тази компания и преди“.
Почти 60% от участвалите в проучването българи посочват, че техни роднини или приятели са се обръщали към тях за финансова помощ през последните 6 месеца, което ги поставя сред първите по този признак. 35% от тях биха изтеглили пари, за да помогнат на близките си.
Почти половината от българските участници (44%) казват, че е лесно да вземат заем. Същото смятат средно 35% от останалите запитани, което поставя българите начело по този показател. На обратния полюс са унгарците, едва 14% от които смятат, че е лесно да вземат заем.
40% от българите, които са били запитани, ще изтеглят пари от спестяванията си, за да отидат на почивка тази година. 33% от участвалите в проучването българи ще пътуват в страната, 14% - в чужбина, а 26% ще си останат вкъщи. За сравнение, средно около 47% от останалите европейски респонденти смятат да прекарат лятната си ваканция у дома.
Българите са значително по-оптимистично настроени за развитието на българската икономика (32%), в сравнение с останалите участници (23%), сочи още допитването. Подобна тенденция има и в показателите, отразяващи начина, по който българите виждат своето финансово състояние през следващите 12 месеца спрямо европейците.
Изследването е направено сред 8040 клиенти на "Провидент" в осем държави – България, Чехия, Полша, Словакия, Унгария, Румъния, Литва и Мексико. В България, където проучването се провежда за първи път, участниците са близо 400 души.