fallback

Големият проблем при горивата - укриването на акцизи и ДДС

Реформаторите ще искат обяснение от финансовия министър за скандалния анализ за вноса на горива

08:51 | 02.06.15 г. 7
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Големият проблем в сектора на горивата не е данък печалба, а укриването на акцизи и ДДС. Това каза пред телевизия Bulgaria On Air анализаторът Тихомир Безлов.

Повод за коментара е представения преди дни анализ от ръководената от Иван Костов Лаборатория за управление на рисковете към НБУ. Според анализа внасяният в България суров петрол от сорта "Урал" е оценяван по значително по-високи стойности от борсовата му цена и така се ощетява бюджетът.

От „Лукойл България“ пък отговориха, че внасят петрол на пазарни цени.

„Нека да се анализират тези данни. Убеден съм, че Костов е използвал данни, подадени от митницата“, заяви Безлов.

Той допълни, че различни анализи показват, че има много голям сив сектор, който укрива поне половината от дизеловото гориво. Това показвало разминаването при данните за разходите за горива, ползвани от различните превозни средства и приходите от акцизи и ДДС.

На въпрос за метода, който ще извади сивия сектор на светло, Безлов отговори, че трябва да се премахнат ведомствените бензиностанции и те да минат на режима на останалите обекти за продажба на гориво. Експертът припомни, че в началото на годината бе направен опит ведомствените обекти да се регулират. „След лобистки кампании регулацията спря наполовина“, каза той по повод острата реакция на земеделските производители срещу опитите на МФ да сложи нивомери и фискални устройства на резервоарите с гориво.

„Действително е проблем дали „Лукойл“ укрива печалба, но след като направиш инвестиция от 1,5 млрд., според мен не биха рискували“, смята той.

На основата на анализа от Лабораторията депутатите от Реформаторския блок ще искат анализ и ревизия на митниците и НАП, както и позиция от финансовото министерство. Днес това ще бъде обсъдено от парламентарната група на реформаторите, поясни депутатът Петър Славов.

Запитан какво е нивото на контрабандата не само при горивата, но и при останалите акцизни стоки като цигари и алкохол, Тихомир Безлов каза: „Вече е трудно да говорим за контрабанда, защото голяма част от нарушенията, свързани с акцизи и ДДС, са свързани с български компании. До 70% достигнаха тези продажби от компания, производител на тютюневи изделия“, каза той.

„При горивата е подобна ситуацията“, смята Безлов.

Петър Славов смята, че всички акцизни стоки трябва да бъдат контролирани с измервателни уреди. Затегне ли се режимът, приходите в бюджета растат и контрабандата намалява, добави той.

Депутатът припомни, че сегашният парламент гласува връщането на измервателните уреди при производството на горива. Той посочи, че по информация от  финансовия министър за митата и акцизите преизпълнението спрямо заложеното в бюджета е било над 10% при възходяща тенденция. Така че като цяло се очаква преизпълнение на заложените в бюджета акцизи и мита. Няма как на всеки акцизен склад да сложим митничар, по-добре е да сложим измервателен уред, допълни депутатът.

"Всички говорят за измервателни уреди, но не виждаме коментари за огромното количество данни, които се събират", възрази Безлов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:20 | 13.09.22 г.
fallback