Американският енергиен концерн Chevron е заинтересован от проекта за строителството на нефтопровода "Бургас-Александруполис" и ще се опита да убеди българските власти, че той е необходим, пише руският вестник "Ведомости".
Медията цитира интервю за ТАСС на президента на руската компания "Транснефт" Николай Токарев. Интересът на тази компания към проекта е свързан с плановете за разширяване на капацитета на Каспийския тръбопроводен консорциум (КТК), в който 15-процентов дял има и Chevron. Представител на "Транснефт" не се е отзовал на запитване на "Ведомости" по темата.
През 2014 г. по КТК са пренесени 40 млн. тона петрол, а след разширението до края на 2016 г. мощността на тръбата ще се увеличи на 67 млн. тона. По нея се пренася нефт от Казахстан и Русия до черноморското пристанище Новоросийск, откъдето се прехвърля на танкери. "Възможностите на Босфора не са безгранични. Ще има проблеми с транспорта на допълнителните обеми, които ще се появят след разширяването на консорциума", е казал Токарев.
Идеята за строителството на нефтопровода с мощност до 50 милиона тона от българския град Бургас до гръцкото егейско пристанище Александруполис се роди още през 1990-те години. Той бе замислен като алтернатива на танкерните превози през претоварените проливи Босфора и Дарданелите. Споразумението за изграждането му бе подписано от Русия, България и Гърция през 2007 г., а за реализацията му бе създадена компанията Trans-Balkan Pipeline B.V. (ТВР), в която "Транснефт", има 51%, а България и Гърция - по 24,5%. Стойността на проекта се оценяваше на 1 млрд. евро. Но през 2011 г. проектът бе замразен, тъй като българските власти се усъмниха в неговата екологична безопасност, припомня "Ведомости".
"Само преди една седмица българската страна отново излезе с инициатива за закриване на управляващата компания Trans-Balkan Pipeline B.V., но българската страна няма юридически основания да излезе едностранно от проекта", пояснява Токарев. Той добавя, че Chevron е обещала да проведе консултации с българските партньори. „Затова смятам, че проектът има бъдеще, той е интересен с това, че може да реши проблема с Босфора“. Токарев не изключва КТК да влезе в проекта "Бургас-Александруполис", като отбелязва само, че въпросът се обсъжда, но не са взети никакви решения.
"Бургас-Александруполис" ще бъде интересен за участниците в КТК, но за реализацията му е необходимо да се постигне договореност с България, а това не е лесно, смята директорът на анализаторската агенция Small Letters Виталий Крюков, цитиран от "Ведомости".
„Санкциите срещу Русия не би трябвало да попречат на неговото строителство, но има рискове в случай на влошаване на ситуацията“, заяви от своя страна заместник-директорът на Центъра за политическа информация Алексей Панин.