fallback

Какви неравноправни клаузи залагат туроператорите в договорите с клиенти?

КЗП с препоръка към сектора да отстрани нарушенията

12:13 | 13.05.15 г.

Масово туроператори залагат неравноправни клаузи в договорите, стана ясно от проверка на Комисията за защита на потребителите (КЗП). Комисията е проверила общите условия на 42 компании и е дала предписания за отстраняване на неравноправните клаузи там, където ги има. По препоръка на КЗП по-голямата част от туроператорите са отстранили или коригирали клаузите, а за други даденият срок за това тече.

Ръководството на Комисията съобщи вчера, че неравноправните клаузи в общите условия обикновено са следните: вместо в 14-дневен срок, някои компании дават само 7 дни за рекламация или туроператорите се опитват да се освободят от всякаква отговорност, ако настъпят организационни промени при пътуването.

Днес КЗП допълнително разясни за какво трябва да следят потребителите, ако са решили да пътуват с посредничеството на туроператор. 

Едната неравноправна клауза съкращава срока за подаване на рекламация за некачествена туристическа услуга от 14 на 7 дни и ограничава правата на потребителя по отношение начините, по които може да подаде жалбата си. Например туроператорът предвижда представянето на рекламации за организираното пътуване да става единствено писмено в офиса му и в срок от 7 дни след датата на завръщането.

Според разпоредбите на Закона за защита на потребителите (ЗЗП) рекламацията на услуги може да се предяви до 14 дни от откриване на несъответствието с договореното. Изключването на възможността за устно подаване на жалба създава предпоставка потребителят да изпусне законоустановения срок от 14 дни за предявяване на рекламация, в случай че не успее да депозира писмено оплакването си.

Другата уговорка в ущърб на потребителите е, че туроператорът не носи отговорност в случай, че по независещи от него причини се стигне до отменяне, забавяне или изменения на сроковете и условията на пътуването.

Като такива причина търговецът посочва забавяне на самолетни полети или автобусни превози по технически или метеорологични причини (мъгли, бури, обилни снеговалежи, дъждове и др.), както и при промяна на разписанието от страна на превозвача (самолетна или автобусна компания), а също и загуба или повреда на багажа по време на пътуването. Тази клауза води до значително неравновесие между правата и задълженията на двете страни по договора.

Основното задължение на туроператора към потребителя по договора за организирано пътуване е да го осъществи според договореното между страните. В заплатената от потребителя цена се включва и самолетният/автобусният билет. При отклонение от договорените параметри, потребителят следва да ангажира отговорността на туроператора, тъй като именно с него се намира в договорни отношения.

В случай, че вината за промяната в пътуването е на превозвача, туроператорът може да предяви регресни претенции към превозвача след предявени претенции от потребител. Така също едно от основните задължения на туроператора към потребителя е пристигането на неговия багаж.

За тези и други неравноправни клаузи, които комисията е установила в общите условия на договорите на туроператори и за които е дала препоръки да бъдат отстранени, а търговците не са се съобразили, от началото на 2015 г. са заведени четири колективни иска в съда за прогласяването им за нищожни.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:43 | 13.09.22 г.
fallback