Има предпоставки да се увеличи българският износ за трети страни заради рязкото поскъпване на долара. Това каза Пламен Грозданов, изпълнителен директор на Съюз "Произведено в България", пред телевизия Bulgaria On Air. Той коментира последните статистически данни, според които българската икономиката нарасна изненадващо през 2014 г., надхвърляйки първоначалните прогнози.
„Данните показват позитивни тенденции. Има ръст на преработващата промишленост и на износа за ЕС. Последното развитие в глобален мащаб може да доведе до това да се увеличи българският износ за трети страни заради рязкото поскъпване на долара“, каза Грозданов. Той предупреди, че това едва ли ще стане автоматично и са необходими структурни промени.
Грозданов отчете, че ако се запазят ниски цените на горивата, ще последва позитивен ефект върху цялата българска икономика.
Той допълни, че докато Еврокомисията има специално отношение към малкия и средния бизнес, в България на тези предприятия не се обръща достатъчно внимание в последните години. Те трябва да се справят с тежката администрация, бюрокрацията, корупцията, липсата на адекватен достъп до обществени поръчки. А това е гръбнакът на икономиката – над 97 – 98% от предприятията са от малкия и средния бизнес, изтъкна Грозданов.
„В последните години дадохме широко поле за действия на различни монополни, картелни, олигополни структури в страната. На много места малкият и среден бизнес се задъха. Голяма част от тези предприятия бяха силно ударени от руските санкции“, заяви Грозданов. Той даде за пример животновъдството и млекопреработващата промишленост, които сега търпят негативи заради засиленото предлагане на българския пазар на млечни продукти от ЕС след руското ембарго.
За пореден път Грозданов разкритикува търговските вериги. „Ако погледнете дейността на международните търговските вериги в нашата страна, нито една не отчита печалба“, твърди той. И все пак отчете, че те внасят сериозно количество ДДС, наемат много работници, създали са друга система на търговия и благодарение на тях е имало изсветляване на икономиката.
Трябва да се намери баланс между големите супермаркети и малките търговски обекти, има място за всички на пазара, смята Грозданов. Според него и регулацията, и саморегулацията са възможни варианти.
От Сдружението вярват, че трябва да има национална кампания в полза на българското производство.
Повече подробности вижте във видеото: