Цените на горивата на бензиностанциите в България са много близки, но различните вериги привличат потребители с различни бонуси – намаления за лоялни клиенти и различни отстъпки. Факт е обаче, че никой не намалява цените и не се опитва да завладява пазарен дял, коментира в ефира на bTV темата за цената на дизела у нас бившият министър на икономиката и енергетиката Трайчо Трайков, сега част от Гражданската квота на Реформаторския блок.
За шофьорите у нас от години стои въпросът защо дизелът е по-скъп от бензина. По данни на депутата от Реформаторския блок Мартин Димитров обаче цената на дизеловото гориво у нас се оказва и една от най-високите в Европа. „По-високи цени има само в Дания, Гърция и Малта“, пише той в своя Facebook профил.
Цената на дизела в България (без данъците) е с около 14 стотинки по-висока от средната в ЕС, продължава още той и допълва, че е задал въпрос към вицепремиера Томислав Дончев за причината и очаква неговия отговор.
Според Мартин Димитров Комисията за защита на конкуренцията „дори не знае за съществуването на този проблем“.
Припомняме обаче, че още в началото на годината от Комисията излязоха със становище, че няма причина за проверка на пазара на горива. Той се развива съвсем логично на европейските тенденции, обясни говорителят на КЗК Марио Гаврилов.
Според Трайчо Трайков обаче при положение че в съседни страни цените на горивата са по-ниски, каквито данни бяха показани в ефира на bTV, в един свободен пазар е възможно гориво да бъде внесено и така цените да бъдат намалени.
Той допълни, че институцията, „която има право да пита и констатира“ защо това не става, е КЗК. „При всяко съмнение КЗК има широки правомощия да иска информация и да прави разследвания“, обясни още той.
Трайков посочи, че дизелът има голям дял на пазара за горива у нас, защото това е предпочитаното гориво за товарния транспорт и селското стопанство.
През 2014 година у нас количествата на потребения дизел са три пъти повече спрямо бензина, посочи проф. Атанас Тасев. По данни на статистиката през миналата година в България са продадени 471 хил. тона бензин и 1,739 млн. тона дизелово гориво.
Пред bTV експертът беше категоричен, че крайните цени на дизела са едни от най-ниските в Европа, като се вземат предвид акцизите и ДДС, които формират 42% от цената. Другият основен компонент е цената на петрола (40% от цената на дизела), а останалите са разходите за дистрибуция, маркетинг и т.н. Така, достигайки до крайния потребител, цената на дизела у нас всъщност е една от най-ниските на Стария континент, обясни той.
Статистиката не потвърждава и данните, че в страната не се внася дизел от съседните държави – през 2005 година делът на вноса е бил 26% от общото потребление, а през миналата година достига почти 36%, посочи още Тасев. „Не е така просто да се внася, трябва да има междинни складове“, коментира експертът.
Трайчо Трайков се съгласи, че вносът не е малък и при това положение трябва да се търси причината защо въпреки вноса на по-евтин дизел цената на суровината не намалява. Според него проблемът трябва да се търси в междинната инфраструктура – складове и тръбопроводи, по които се внасят горивата.
„През 2012 година КЗК беше обяснила защо това е така – 80% от междинните складове са в едни и същи ръце“, категоричен беше той.