Поддръжката на наличните МиГ-ове до 2029 г. ще коства 1,6 млрд. лева, съобщи министърът на отбраната Николай Ненчев по време на парламентарния контрол, пише БТА.
Той отговори на въпрос на депутата от Реформаторския блок Петър Славов относно разходите за поддръжката на самолетите изтребители на Военновъздушните сили (ВВС) и възможностите за придобиване на нови, съвременни самолети, отговарящи на стандартите на НАТО.
Според депутата за сумата, необходима за поддръжката на МиГ-овете, можело да се купи цяла ескадрила от 16 малко използвани или дори нови изтребители, отговарящи на изискванията на НАТО. Тяхната поддръжка би била много по-евтина, смята той, позовавайки се на експертни мнения.
Според Николай Ненчев най-правилното решение е да се следва заложеното в националната програма "България в НАТО и Европейската отбрана 2020", и по-конкретно в частта й, отнасяща се до превъоръжаването и замяната на МиГ-29 с нов боен самолет, съобразен със стандартите на НАТО, както и доставка на крайно необходимите съвременни 3D радари.
В Министерството на отбраната има изготвен инвестиционен проект за придобиване на ескадрила нови бойни самолети, който заедно с осем други проекта, включително и за придобиване на радарите, ще бъде внесен за разглеждане в Министерския съвет.
При положително решение от страна на правителството проектите ще залегнат в програмата за развитие на отбранителните способности на въоръжените сили до 2020 г.
Все пак ще има преходен период, в който ще продължи поддръжката на МиГ-29, обясни още министър Ненчев.
Той потвърди, че във ВВС съществува сериозен проблем с летателната годност на МиГ-29 и МиГ-21 и с осигуряването на бойното дежурство по Air Policing в рамките на интегрираната противовъздушна отбрана на НАТО. При определени обстоятелства наистина може да се окаже така, че в скоро време да разполагаме само с два самолета, способни да носят бойно дежурство, посочи министърът.
Той добави, че за останалите ще бъде изтекъл ресурсът на двигателите, както и на самолетния агрегат.
Министърът припомни също, че сме в незавидно положение и по отношение на летателната подготовка на пилотите, а поради липса на финансови ресурси изпитваме сериозни затруднения с доставката на резервни части и с ремонта на наличните радиолокационни съоръжения.