Над 50% от оборота на търговските вериги се дължат на български продукти, заявиха на пресконференция представители на търговски вериги, членове на Сдружението за модерна търговия.
В момента търговските вериги са с пазарен дял от 35 – 37% в България при общ размер на пазара на хранителни стоки за около 10,3 млрд. лв. на година. „Между 70 и 90% от плащанията са към български фирми“, заяви изпълнителният директор на „Билла“ Николай Петров.
Представителите на търговските вериги посочиха, че чрез тях българските производители основно изнасят в съседните балкански страни и Централна и Източна Европа.
Едно от предизвикателствата пред бранша е адаптирането на марките към вкуса на европейските потребители, посочи Милена Драгийска, изпълнителен директор на Lidl. Тя посочи за пример характерния сметанов вкус на киселото мляко в Европа, който е по-различен от по-киселия вкус на продукта у нас. Драгийска коментира, че за четирите години, през които веригата е в България, над 25 български доставчици са излезли чрез нея на чужди пазари.
Тя защити практиката веригите да продават продукти под собствени марки, като заяви, че така производителите натоварват по-пълноценно собствените мощности.
Въпреки това обаче основното предизвикателство за търговските вериги остава сивият сектор, който по думите на Николай Петров има около 30% ценово предимство, като се спестят ДДС и осигуровките.
Христо Петров от „Кауфланд“ посочи още, че за 2015 г. веригата е сключила договори за изкупуването на 6 млн. тона картофи. „Трудно намираме партньори с обучен персонал и логистика за доставки“, отчете той. По думите му чрез търговската верига над 20 фирми изнасят продукцията си в Чехия, Полша, Словакия, Румъния, Хърватия, а изнасяните продукти са вино, плодове и зеленчуци, хлебни и макаронени изделия, захарни изделия, козунаци, халва.
Богдан Борисов, председател на Националната асоциация на млекопреработвателите, отчете, че заради руското ембарго лично той като производител е загубил договор с „Метро“ – Москва. Според него като цяло ембаргото е нанесло сериозен удар за млечния сектор в България.
„Напоследък някои нелоялни търговски практики отпаднаха, но не всичко е постигнато“, поясни по повод стария конфликт между производители и търговски вериги Мариана Кукушева от Федерацията на хлебопроизводителите и сладкарите.
На въпрос за опитите да се прокара законодателство за сектора Йордан Матеев от сдружението заяви, че най-добрата практика според организацията е саморегулацията. Той допълни, че веригите са за създаването на механизъм, чрез който да се решават спорни въпроси, но категорично срещу законодателна намеса в бизнес отношенията.
Най-добрата регулация е самият пазар, допълни и Николай Петров. „Дълго време ние бяхме в окопите, без да разбираме, че с производителите сме от една страна. Започнахме да си говорим много по-добре и това доведе до подобряване на бизнес средата“, заяви той.