През октомври ще бъде готова новата оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС) на алтернативен вариант на 15-километровия тунел на магистрала "Струма" в Кресненското дефиле. Това съобщи пред журналисти след заседанието на парламентарната комисия по регионална политика министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.
Павлова посочи, че по инициатива на Камарата на строителите в България (КСБ) проектът за дългия тунел, както и теренът, през който той трябва да мине, са били разгледани от екип чуждестранни геолози, представители на Българската академия на науките (БАН) и на Камарата. Препоръката им е да се реализира вариант на трасето с няколко по-къси тунела и виадукта, тъй като според тях 15-км съоръжение е опасно.
Припомняме, че през миналата година няколко браншови организации, сред които Камарата на строителите и Сдружението на пътните инженери и консултанти, поискаха да се преразгледа решението за строителство на дълъг тунел през Кресненското дефиле заради високите експлоатационни разходи, сеизмичните рискове в района и рисковете по отношение на пътната безопасност.
Същевременно от Българската асоциация за геотехническо и тунелно строителство застанаха на противоположна позиция – че съоръжението е най-евтиният и безопасен вариант за преминаване през дефилето по бъдещата магистрала “Струма”.
Проблемът е, че ако се тръгне към промяна на проекта (Европейската комисия е одобрила проекта с 15-км тунел), заради тромавата процедура може да се изпусне крайният срок за строителството на цялата магистрала. Ако това се случи, ще трябва да платим изграждането й с пари от бюджета. Служебното правителство на премиера Георги Близнашки обаче реши да стартира процеса по търсенето на алтернативен вариант. В момента текат процедурите за избор на изпълнител за пътните участъци от лот 3 на магистралата, част от който е и дългият тунел. Търг за него обаче не е обявен, защото се изчакват резултатите от новия ОВОС.
По време на заседанието на парламентарната комисия днес Лиляна Павлова съобщи, че пътят между Стара Загора и Раднево ще бъде първият пътен проект, който ще се изпълни с пари от новата оперативна програма “Региони в растеж” (2014-2020 г.). По думите ѝ Агенция “Пътна инфраструктура” има и проектна готовност да стартира ремонтните дейности на пътния участък, който е в много лошо състояние.
Павлова каза още, че пари за ремонт на старите участъци от магистрала “Хемус” тази година няма. След края на зимата ще започнат да се изкърпват най-тежките участъци от магистралата.
Предстои да се направи и основна рехабилитация на Аспаруховия мост във Варна. В момента тече инспекция, коментира Павлова. Само за конструктивното укрепване, рехабилитация, полагане на изолации и други на самия Аспарухов мост са необходими 12 млн. лева. За целия участък, цялата система от мостови съоръжения, ще трябват 36 млн. лева.