Транспортният министър Ивайло Московски ще направи реформа в БДЖ само, ако има пакет, в който освен съкращения, са предвидени и инвестиции. Това обясни самият Московски в ефира на bTV.
Той посочи още, че ако в първото правителство на Бойко Борисов е бил сключен договор за заем със Световната банка, жп секторът у нас би получил шанс за нормално развитие. Московски коментира обаче, че договорът не е бил сключен, защото е трябвало да бъде държавно гарантиран, което според тогавашния финансов министър Симеон Дянков означавало, че със средства на данъкоплатците ще се покрият загуби на БДЖ, натрупани от лошото управление.
Московски посочи, че повече подробности за стабилизирането на холдинга ще има в стратегията за развитието му, която ще стане готова най-късно до края на февруари. След това документът ще бъде внесен в Народното събрание. Московски се надява плановете да бъдат одобрени от депутатите и да бъде приета 10-годишна програма за стабилизирането на жп сектора.
Холдинг БДЖ има задължения в размер на над 560 млн. лева, призна още транспортният министър. Според него има няколко начина за тяхното намаляване. Ако стратегията за развитието на компанията бъде одобрена, могат да бъдат водени преговорите с кредиторите и те да получат уверение, че ще получат средствата си до няколко години.
БДЖ трябва да има и стабилна субсидия, както и да кандидатства с проекти по ОП „Транспорт”, допълни Московски.
Той посочи още, че БДЖ „Пътнически превози” не би трябвало да има текущи задължения, защото получава субсидии от държавата. По отношение на „Товарни превози” обаче това не е така и компанията винаги е била на загуба. За 2014 година оперативната загуба е 15 млн. лева.
Московски беше категоричен, че няма скрити мотиви зад обявените планове за приватизация на „Товарни превози” и дружеството не се води към фалит, за да бъде продадено на безценица. В момента Агенцията за приватизация движи процедурата за продажбата на дружеството, но няма нито един кандидат за него, допълни още транспортният министър. Той е скептично настроен за приватизацията, тъй като липсва интерес.
Министерството е възстановило губещи линии на БДЖ, защото няма средства за компенсаторни мерки – алтернативен транспорт или шинобуси, стана ясно още от думите на Московски. Той уточни, че ще работи за повече средства за железницата в бюджета за 2016 година, за да може да бъде реализирана идеята за закриване на губещи линии.
Той коментира, че не се готви и скритата приватизация на „Български пощи”, уточнявайки, че синдикалната организация на КНСБ в дружеството действа нелогично, в някои случаи дори и „през главата” на президента на КНСБ Пламен Димитров.