fallback

БДЖ ощетено с над 2 млн. лв. за две години заради кражби на гориво

Холдингът предприема мерки за превенция на кражбите

13:39 | 27.01.15 г.

За последните две години (2013 и 2014 г.) установеният преразход на гориво в БДЖ възлиза на над 2 млн. лева, посочи на пресконференция днес управителят на БДЖ "Товарни превози" Любомир Илиев, цитиран от БТА.

Според ръководителите на националния превозвач кражбите са извършвани с подкрепа от най-високо ниво. Никой от заловените досега нарушители не е уволнен, повечето от тях са само "смъмрени" и още са на работа.

Най-високото ниво, на което се е участвало в схемите през 2014 г., е директор и зам.-изпълнителен директор, каза Любомир Илиев. По това време холдингът се оглавяваше от Християн Кръстев, а Чавдар Трендафилов беше негов заместник, припомни той.

От ръководството на БДЖ обаче се застраховаха, че преки доказателства за злоупотреби няма. Съгласуването на количеството гориво между БДЖ и Лукойл обаче е ставало от ръководството на превозвача и те е трябвало да знаят за несъответствията в разходите, генериращи милиони загуби.

Илиев каза още, че от монтираните общо 53 GPS системи на локомотивите в началото на 2013 г. работят само 16.

БДЖ “Товарни превози“ разполага с 53 дизелови локомотива и на час маневреният разход е 15 литра. През 2012 г. са изразходвани общо 8 242 литра на стойност 16,25 млн. лева, а през 2013 г., въпреки намалената работа на дружеството, разходът се увеличава значително и това ощетява превозвача с над 1 млн. лева. През 2014 този разход се увеличава и загубата е вече за 1,17 млн. лева, обобщи Илиев.

От БДЖ казаха още, че при 10 пункта, на които зареждат локомотивите на БДЖ, монтираните камери не работят.

От ръководството на холдинга изброиха мерките, които ще предприемат за оздравяването му и пресичането на кражбите. Те предвиждат да се намалят средните разходни норми на локомотив с 10% сега и с още 10% от началото на март. До края на февруари всичките 53 GPS устройства ще бъдат ремонтирани.

Освен това специално звено за превенция на кражбите на гориво и на риска ще следи за изправността на системите, рисковите точки за източване и други, обясни Илиев. При залавяне на нарушител той моментално ще бъде уволняван, категорични са от БДЖ.

Предвижда се отделно на 60 локомотива да се монтират камери, които да следят машинистите и движението на влаковете. На тях ще бъдат монтирани и "черни кутии" като тези на самолетите. На местата, където се зареждат локомотивите, също ще се монтират камери.

Ръководителите на БДЖ са установили и надписване на пътни листа за извънреден труд, което е още една форма за източване на гориво. За 2014 г. то е за 1,1 млн. лева, като само за декември е 400 хил. лева.

Мерките, които предприемаме за 2015 лева, трябва да доведат до спестяване на 1 млн. лева, посочиха от БДЖ. Ръководителите на холдинга обещаха през април отново да отчетат разходните норми и резултатът от оповестените днес мерки да бъде представен на обществеността.

Срещу заловените досега 35 души през 2013 и 65 души през 2014 г. души не са заведени дела, стана ясно на брифинга. За уличените от последното разследване служители се води вътрешно разследване и нарушителите ще бъдат предадени на прокуратурата.

Изпълнителният директор на БДЖ ЕАД Владимир Владимиров каза, че стремежът на ръководството е за средностатистическа европейска железница, за постигането на което трябва да има реформи.

"Далеч сме от Австрия, Германия и другите развити държави, където в железницата се инвестират милиарди. За да постигнем целите си обаче, БДЖ трябва да стане приоритет на държавата", каза Владимиров. Това по думите му означава по-дълъг хоризонт за инвестиции в железниците, не по-малък от 7 години.

Така с общо 210 млн. лева инвестиции за този период, предвидени в бюджета, ще може да подготвим обществените поръчки за нови мотриси, посочи Владимиров.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:45 | 14.09.22 г.
fallback