fallback

Мутафчиев: Кабинетът задължава БДЖ да покрива дългове с капиталови разходи

Социалисти обвиниха управляващите в лобизъм за автомобилния транспорт

10:16 | 14.01.15 г.

Фиктивната причина за съкращаването на влакове и служители в БДЖ е намалената субсидия с 40 милиона лева, каза пред bTV бившият транспортен министър Петър Мутафчиев. Според него като цяло е запазено финансирането от държавата на пътническите превози, но ръководството на БДЖ е задължено от правителството с въпросните 40 млн. лв. от капиталовите разходи да погасява част от дълговете на дружеството.

Тази седмица БДЖ спря от движение 38 влака и съкрати маршрутите на други 12 с обяснението за намалената с 40 млн. лв. субсидия за дружеството. Планирани са съкращения на железничари. Парламентарната транспортна комисия днес очаква разяснения за съкратените влакове от министъра на транспорта Ивайло Московски и изпълнителния директор на „Холдинг БДЖ“  Владимир Владимиров. Междувременно социалистите съобщиха, че готвят протести в страната.

Мутафчиев отчете, че дълговете на дружеството са намалели за година и половина от 715 млн.  лв. на 565 млн. лв.

Бившият министър смята, че има обективни причини за тежкото състояние на превозвача и една от тях е сривът на българската икономика при прехода, като приватизацията не e дала необходимите резултати за осигуряване на товари за превозвача. Запитан какво е било състоянието на БДЖ докато беше министър, Мутафчиев каза, че към 2005 г. дружеството имало пак над 700 млн. лв. дългове.

„Големият проблем на железницата са обемите и пътникопотокът. Пътниците непрекъснато намаляват. За 3 години приходите от пътнически превози са намалели от 90 на 70 млн. лв. Българските граждани са бедни и стандартът на живот е нисък. Това води до ниска цена на билетите. Един билет за 150 км разстояние в Германия е 25-30 евро, а тук билетът Пловдив – София 5 евро“, изтъкна той.

Когато предоставяме лош обществен транспорт, гражданите търсят алтернативи – собствен транспорт, което увеличава замърсяването, каза той.

Той беше категоричен, че влаковете могат да бъдат запазени и разписанието за 2015 г. да бъде възстановено. Мутафчиев дори изчисли, че тази година предприятието е получило с 10 млн. лв. повече.

Според него част от крайградските линии могат да бъдат оборудвани с шинобуси – хибрид между автобуси и мотриси.

Георги Свиленски, депутат от БСП и член на комисията по транспорт, заяви пред БНР, че социалистите очакват от министъра да отмени своята заповед за спирането на влаковете.

„Няма да позволим по такъв безхаберен начин да се унищожава едно от най-големите дружества. Икономическият ефект от спирането на тези влакове няма да бъде такъв, какъвто те очакват. Когато сме били в управлението, сме показали, че гледаме на това дружество отговорно и само за една година и половина, по време на управлението на Орешарски, дружеството върна задължения. Какво се случи, че тогава БДЖ можа да плати дългове, а сега не може“, попита депутатът.

Той обвини управляващите, че искат да дадат предимство на  автомобилния транспорт и затова водят железопътния превозвач към  фалит и ликвидация.

„Ние спряхме приватизацията на "Товарни превози", сега чуваме, че до края на година тя ще бъде извършена. Затова днес искаме министърът и изпълнителният директор да кажат своята визия. Разбираме, че в дадени направления няма необходимия брой пътници, но нали за това е социалната функция? Не може да гледаме на БДЖ само като на търговско дружество, което трябва само да носи печалба“, подчерта социалистът.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:32 | 10.09.22 г.
fallback