Драстичният спад на цените на горивата на световните борси, и оттам и на вътрешния пазар у нас, не доведе до поевтиняване на превозваческите услуги, каквато е пазарната логика, предава БНТ.
От бранша обясняват, че цените не можели да паднат заради високите разходи по поддръжката на камиони, автобуси и таксита, скъпите лицензи и нерентабилните линии.
Цените на основните горива у нас се сринаха под психологическата граница от 2 лв. за литър, а билетите за междуградските автобуси не са поевтинели нито със стотинка.
Автобусните превозвачи се оправдават с режийните и с амортизациите, заради които не можели да смъкнат цените.
Петър Демерджиев, управител на фирма за превози в Благоевград, изтъква непрекъснатото променяне на цените на консумативите. "Само преди година, година и нещо една гума беше около 500 лв, сега е около 800 лв.”, казва той.
Тексиметровите превозвачи също намират аргументи, за да запазят тарифите си – скъпият метан и фиксираната цена на услугата, налагана от общините.
“Метанът до завчера нямаше никаква разлика в цените. Ние нямаме никакъв повод да намалим тази цена, защото и без това тя е минималната. Още повече, че тя е много повече под себестойността”, пояснява Георги Ряпов, председател на Асоциацията за защита на правата на таксиметровите шофьори.
В градския транспорт цените се определят от общините. Във Варна билетчето струва 1 лв. и ще продължи да струва толкова. По думите на Жельо Алексиев, председател на комисията по транспорт, никой не можел да прогнозира каква стабилност имат тези понижения. "Защото тази цена би се харесала и следващо повишение в близките месеци би предизвикало един страшен негативизъм”.
А при международните превозвачи цените пък се диктували от чуждестранните фирми, които ги наемат. "Така че ако някъде имаме намаление в цената на горивата, то бонусът отива със спедицията, а не в съответната компания, която играе ролята на подизпълнител”, казват Томислав Иванчев, член на УС на Българската асоциация на сдруженията на автомобилния транспорт.