Над 1000 служители от БДЖ „Пътнически превози“ ще бъдат съкратени заради спирането на влаковете и орязаната субсидия на железниците, алармираха днес от ръководството на КНСБ и на Синдиката на железничарите в България.
Оттам настояват за спешна среща с Националното сдружение на общините у нас, за да обсъдят създалата се ситуация и проблемите за много населени места, които ще се създадат от спирането на влаковете. Синдикатите посочват, че от 12 януари се спират 38 влака, а на други 10 се скъсява маршрута.
Впоследствие се предвижда и съкращаване на още 90 влака, твърдят от КНСБ, без да уточняват кога ще се случи това. Припомняме, че по-рано през деня от БДЖ съобщиха кои влакове се спират, а промените ще засегнат предимно хората, използващи част от жп линиите в Северна България и Подбалкана.
Междувременно около 7000 подписа бяха събрани в гражданска подписка срещу спирането на пътнически влакове от гарите Горна Оряховица, Русе, Плевен и Варна. Това заяви Дечко Гърков, председател на синдиката на железничарите в Горна Оряховица, цитиран от агенция „Фокус“.
Гражданската подписка е започната ден преди Коледните празници и се очаква да бъдат събрани поне още толкова подписи. В нея се включват жители на Горна Оряховица и региони, в които евентуално ще има спрени влакове, като например по направленията Русе - Самуил, Варна – Кардам и Плевен.
Гърков посочи, че вече има ангажирани парламентаристи от региона, които да поставят въпроса и пред парламентарната комисия по транспорт, и в Народното събрание.
От транспортното министерство пък съобщиха, че в плановете на БДЖ не е предвидено закриване или спиране на движението по единствената останала теснолинейна жп линия у нас – тази между гарите Септември и Добринище.
Оттам припомнят, че в края на 2013 г. по инициатива на българското посолство в Швейцария е имало среща между транспортното министерство БДЖ и Zentralbahn AG, една от регионалните швейцарски железници, работеща на територията на Кантон Люцерн. Кантонът се характеризира със своята туристическа атрактивност, на територията, на който се намират също теснолинейни железници, ползвани за пътнически, товаро - превозни и туристически цели.
Целта на срещата бе българската страна да ползва добър опит и установена практика, именно по отношение на възстановяването и развитието на теснолинейката Септември — Добринище.
В момента продължават преговорите с швейцарската железница за развитие на този железопътен участък не само за превоз на пътници, но и като туристическа дестинация. Към тези усилия следва активно да се включат и ще бъдат привлечени както общинските и областни власти, така и местният бизнес, припомнят от транспортното министерство.