Президентът да наложи вето върху пенсионните промени, които парламентът одобри в Кодекса за социално осигуряване. За това настояват от Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), както и от асоциациите на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване, на управляващите дружества, на лицензираните инвестиционни посредници и на директорите за връзки с инвеститорите.
От асоциациите са изпратили писмо с искането си до президента Росен Плевнелиев с копие и до медиите.
В него се посочва, че президентът като гарант на правова държава следва да упражни конституционните си правомощия и да наложи вето, като върне закона за ново обсъждане в Народното събрание в частта му, която регламентира пренасочване на осигурителни вноски от универсалните пенсионни фондове към НОИ.
Организациите считат, че с тези текстове са нарушени основни принципи на законодателството и Конституцията.
Промените бяха одобрени с промени в Кодекса за социално осигуряване с приемането на бюджета на Държавното обществено осигуряване (ДОО). Съгласно поправките лицата, които започват работа след 1 януари 2015 г., ще трябва в срок от една година да изберат дали да се осигуряват за втора пенсия в универсален фонд, или в НОИ. А тези, които вече работят и са родени след 1959 г., могат еднократно да прехвърлят партидата си от пенсионен фонд в НОИ, без да имат срок за това.
На 20 декември президентът обяви, че няма да наложи вето на приетите промени в областта на пенсионното осигуряване, но очаква национален дебат до 31 март 2015 г. за цялостна пенсионна реформа. Дотогава ще трябва да бъде взето отговорно решение.
Плевнелиев беше категоричен, че бързото приемане на промените в пенсионната сфера донякъде е нарушило и коалиционните споразумения в управляващата коалиция, но ще даде шанс да бъде изготвена цялостна стратегия за пенсионната реформа, което беше обещано от управляващите.
„Частното не е враг на държавата”, обясни тогава президентът и допълни, че има частни фондове, които са постигнали по-висока доходност от държавата и двете страни не бива да се противопоставят.
По отношение на промените в пенсионната система Плевнелиев критикува още и възможността за еднократен избор за прехвърляне от частен фонд към НОИ. „Демокрацията не е еднопосочна улица”, посочи той и допълни, че не е демократично един млад човек да има еднократен избор, който да има влияние върху целия му живот.
В писмото си от днес до държавния глава асоциациите посочват, че на практика предоставянето на право на избор на осигурените лица е неосъществимо, тъй като това е избор между две несравними по естеството си системи на пенсионно осигуряване – разходопокривна и капиталова.
От организациите допълват, че направените предложения не са законово обосновани и не съответстват на фирософията на проведената пенсионна реформа в последните 15 години.
Работодателите смятат, че това е път към порочна практика да се отнемат блага от съвестни граждани, за да се задоволят нуждите на други, които не винаги по своя вина не изпълняват законовите си задължения.
Подобен подход не само не решава съществуващите проблеми, но ще доведе до задълбочаването им, тъй като променя принципите на действащия пенсионен модел, посочва се в позицията. Предлаганата промяна прокламира възможност за радикален избор на осигурените лица – дали да се осигуряват само в капиталови схеми или само в държавното обществено осигуряване, смятат организациите.
Не е направена и оценка на въздействието в нарушение на всякакви правила и добри практики за приемане на законодателство, не е отчетено и становището на Комисията за финансов надзор за дейността на пенсионните фондове.
С предложеното законодателно решение се ликвидира част от създадения съобразно държавните изисквания пазар, което е несъвместимо със свободната стопанска инициатива. Променя се и обхватът на потенциалните клиенти и средствата, които да се управляват във фондовете за допълнително пенсионно осигуряване, пише в документа.
В заключение организациите заявяват готовност да участват в последващи дискусии, които да очертаят насоките за промени на КСО, които да гарантират укрепване и развитие на съществуващия модел на пенсионно осигуряване и да се върви към усъвършенстване на пенсионното законодателство.