Зад идеята за създаването на три пакета с услуги в здравеопазването – базов, надграждащ и спешен, стои всъщност предложение за цялостна промяна на здравноосигурителния модел. Този коментар направи в ефира на БНР бившият председател на здравната комисия в 42-то Народно събрание Нигяр Джафер.
Според нея предложението е било „подхвърлено мимоходом”, макар че ще предизвика сериозни промени. Една от тях например е преструктурирането на здравните вноски – трябва да се уточни каква част от вноските ще отива за основния пакет и каква – за надграждащия.
Има и разнопосочни сигнали - от една страна се предлагат сериозни санкции за неплащане на здравни вноски, а в същото време се обсъжда и амнистия за здравнонеосигурени.
„Същите реакция, сътресения и вълнения, каквито наблюдавахме при обсъждането на пенсионната система, могат да бъдат факт и тук, ако това не се приеме или отхвърли след много широка дискусия – първо на експертно ниво, след това на политическо ниво и като обществено обсъждане”, обясни още тя.
В момента Спешната помощ е прегряла, тъй като други други части от системата на здравеопазването не работят,коментира Джафер и посочи, че за да бъде осъществена идеята на сегашния министър на здравеопазването Петър Москов, трябва ясно да бъде ясно идентифициран т.нар. „спешен пакет”.
Джафер коментира и финансовото състояние на системата, посочвайки, че през 2000 година парите за здравеопазване са били 900 млн. лева, а през тази година – над 3,5 млрд. лева.
„От това обаче системата не е станала по-добра”, допълни експертът и обясни, че по-добро качество може да бъде постигнато с промяна в здравноосигурителния модел, по-добрия контрол и корекция на финансовите механизми за плащания.
Ситуацията в здравеопазването е толкова тежка, защото липсват реформи, посочи още Джафер и припомни, че в сектора не е имало големи сътресения, каквито са се наблюдавали в други области през тази година, но въпреки това нещата не са станали по-лесни или по-добри за лекарите и пациентите.
Тя посочи, че решение на проблемите са здравната електронна карта и Национална здравна карта със задължителен характер.
„Това са двата важни момента, за които имаме и политически консенсус”, посочи още Джафер и допълни, че в предложенията за промени обаче няма „и дума за тези две неща”, които обаче трябва да предшестват другите промени в структурата на здравноосигурителния модел.
Ако не бъде постигнато съгласие, за първи път Националния рамков договор няма да бъде подписан от Надзорния съвет на НЗОК, посочи още експертът. Тя припомни, че в минали години също е имало отказ да бъде подписан документа, но срещу него претенции са имали от Българския лекарски съюз (БЛС) или други съсловни организации.