Намерението за пренасочване на осигурителните вноски от универсалните пенсионни фондове към Националния осигурителен институт (НОИ) е неправилна и ненавременна стъпка, която ще доведе до повече проблеми, отколкото ще реши въпросите с преодоляване на дефицитите в пенсионната система.
Това се посочва в позиция на представителни работодателски и професионални организации, сред които Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване и асоциациите на лицензираните инвестиционни посредници, на дружествата със специална инвестиционна цел, на директорите за връзки с инвеститорите.
На практика това ще заличи капиталовия принцип на функциониране на пенсионната система, съответстващ на пазарния модел на националното стопанство и ще върне страната към чисто солидарен модел на пенсионно осигуряване, посочва се в позицията.
По-рано днес депутатите от парламентарната бюджета комисия приеха промените, предложени от ГЕРБ, в Кодекса за социално осигуряване, според които новопостъпилите на пазара на труда от 1 януари 2015 г. трябва да посочат в едногодишен срок дали ще ползват пенсионен фонд. Ако не го направят, вноските им автоматично ще отиват в НОИ. Родените след 31-ви декември 1959 г. ще могат да заявят дали ще се откажат от втория стълб на пенсионната система, като така партидите им ще преминат в НОИ.
Асоциациите на професионалните участници на капиталовия пазар и емитентите считат, че подобни действия биха подкопали не само съществуването на пенсионната система, но биха поставили под въпрос съществуването и на капиталовия пазар в страната. Под удар ще се окажат и публичните финанси, доколкото пенсионните фондове, като най-големи инвеститори в държавни ценни книжа, няма да имат достатъчен ресурс за инвестиране в инструменти, издадени от българската държава и то не само ДЦК, но и всякакви дългосрочни инвестиционни инструменти, които държавата в партньорство с частния бизнес би могла да издава за финансиране на крупни инфраструктурни проекти.
Реформата ще върне страната по път, който вече е изминаван и отречен в края на 90-те години на миналия век като безперспективен и неадекватен за предизвикателствата на пазарното стопанство, смятат от организациите. Ще се унищожи и доверието в капиталовия пазар.
Според работодателските организации вторичните трусове, предизвикани от такава политика, ще се отразят на всички институции, опериращи на пазара, би довело до отдръпване на портфейлни и стратегически инвеститори и би навредило на стабилността на финансовата система.
Такава стъпка би ощетила и всички осигурени лица, чиито лични средства, натрупани по индивидуални партиди в пенсионните фондове, биха се влели в общата маса на средствата в НОИ, без да им се предоставя по-добра алтернатива за управление на средствата им, уточнява се в позицията.
Решенията за стабилизиране на пенсионната система следва да се търсят в различна посока – възраждане и стимулиране на капиталовия пазар в България, цялостна ревизия на търговското, данъчното и административното право и в частност правото на ценните книжа с цел отстраняване на административните тежести и осигуряване конкурентоспособност на професионалните участници на капиталовия пазар, улесняване процесите на формиране на капитала, въвеждане на система от стимули за дългосрочни спестявания, редуциране на такси и други финансови тежести за участниците на пазара, насърчаване на търсенето и др.
Предприемането на реформи в областта на пенсионното осигуряване следва да става в диалог, след обстоен анализ на всички аспекти на дейността на пенсионно-осигурителните дружества и управляваните от тях пенсионни фондове, като се отчитат интересите на осигурените лица и инвеститорите на българския капиталов пазар, посочва се в позицията.