Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи имуществена санкция на компанията „Хаус Маркет България“, която управлява магазина IKEA в България, заради заблуждаваща реклама. Заради нарушението компанията ще плати 347,5 хил. лева, които представляват 0,5% от приходите от продажбите през финансовата 2013 година.
От регулатора са направили проверка на базата на сигнал на потребител, става ясно от съобщението на КЗК. Според него компанията е въвела в заблуждение своите клиенти чрез билбордове на територията на магазина, които рекламират определен продукт – бяла етажерка с цена от 79 лева.
В същото време обаче етажерката се е продавала на цена от 100 лева, а служителите в магазина са обяснили, че офертата не е актуална, въпреки че билбордовете не са свалени в продължение на месец.
Пред КЗК от „Хаус Маркет България“ пък обясняват, че рекламираната етажерка вече не е била в продажба при оплакването на потребителя. Вместо това в магазина IKEA е била предлагана друга етажерка – със същото име, но с различни технически характеристики и с вече различна цена.
От компанията обясняват още, че билбордовете на територията на магазина всъщност не са рекламни, а целят „допълнителна комуникация с вече дошли клиенти“.
По тази причина от „Хаус Маркет България“ не смятат, че допуснатият пропуск с оставен билборд за стара промоция е повлияла на икономическото поведение на клиентите. Още повече, че е имало ясно обозначение на цената на продукта.
От КЗК обаче са категорични, че билбордовете на паркинга на IKEA са част от общата рекламна стратегия и не могат да бъдат разгледани изолирано. В магазина се продава „изключително сходен на външен вид продукт“, посочва още регулаторът. Разликите са в използвания материал за производство и теглото.
„Това са характеристики, които потребителят обективно не е възможно да различи и отчете при рекламирането на продукта, а дори и при първи досег със съответната стока“, допълват още от Комисията.