Ако бюджетната субсидия на Холдинг БДЖ остане орязана по начина, предвиден в проектобюджет 2015, това означава съкращаване на 1500-2000 души, както и намаляване на движещите се влакове с около 220 в различните направления. Това обясни министърът на транспорта Ивайло Московски по време на блиц контрол пред депутатите от транспортната комисия към парламента.
В проектобюджета, който вече бе одобрен на първо четене в парламента, е записано, че 40 млн. лева от бюджетната субсидия на холдинга за следващата година ще бъдат прехвърлени като капиталов трансфер за изплащане на кредитите на закъсалата компания. Тези средства ще отидат за покриване на заемите на БДЖ за новите мотриси „Сименс“.
Конкретно тези 220 влака са нискоефективни и доказано губещи, добави министърът.
Московски поиска съдействие от транспортната комисия да бъдат увеличени средствата за субсидията на БДЖ.
Припомняме, че БДЖ, синдикатите и транспортното министерство имат подписан колективен трудов договор от 2013 г., според който няма да има съкращаване на работници през тази и следващата година.
При създавалата се ситуация обаче ще поканя синдикатите на преговори, за да дадат предложения какво да бъде направено, обясни Московски. Той добави, че 40 млн. лева от средствата са необходими за изплащане на дълговете на БДЖ, за да не загуби компанията новите мотриси Desiro.
25-те мотриси и над 3500 вагона на БДЖ служат за обезпечение по кредитите на компанията и ако не бъде платена сумата, подвижният състав ще бъде разпродаден от банките кредитори. В момента продължават преговорите с кредиторите на БДЖ за решаване на проблемите на дружеството. Задълженията на БДЖ „Пътнически превози“ са намалели в последните години до малко над 600 млн. лева.
Критично е и финансовото състояние на БДЖ „Товарни превози“, като компанията е в технически фалит в момента, добави още Московски. По думите му дружеството в момента има около 120 млн. лв. задължения.