Планираните приходи от транзита на газ по „Южен поток“ са били 448 млн. евро на година, а проектът не нарушава европейските правила. Това заяви пред bTV Димитър Гогов, изпълнителен директор на „Южен поток България“.
„За „Южен поток“ има междуправителствено споразумение, акционерно споразумение за създаването на компанията и оттам нататък ред процедури, осигурили функционирането на компанията. Към настоящия момент има подписан договор с консорциум, който да извърши строителството. Договорът не е влязъл в сила“, каза той.
Запитан дали някоя от страните може да предяви претенции заради спирането на проекта, Димитър Гогов отговори, че принципно всяка страна може да предяви претенции, но друг е въпросът доколко те са основателни и дали ще минат на съответната инстанция.
В дружеството „Южен поток България“ не е постъпило съобщение от руска страна за прекратяването на проекта, уточни той. Това било нормално, тъй като ръководената от него компания е изпълнител. Ако има някакъв разговор за това, че дружеството трябва да бъде прекратено като дейност, той трябва да се състои на ниво акционери, смята той.
На въпрос дали в договорите за проекта липсва клауза за транзитиране на синьо гориво той обясни: „Има изготвен проект на договор за транзитиране на газ, който е в насипен вариант и трябва да бъде доработен. Този договор би трябвало да бъде предложен на всички, които потенциално биха искали да транзитират газ по този газопровод“.
Във връзка с изявлението на ръководителя на "Газпром" Алексей Милер, че България ще загуби 3 млрд. евро инвестиции и приходи от транзита, Гогов разясни, че всеки проект трябва да има предварителен финансов модел, който да бъде предложен на банките за финансиране. В случая такъв модел е разработен с помощта на консултанта Portland Advisors.
„За да можеш да си погасяваш кредита, трябва да има определен приход от транзита на газ. Този приход е записан с определена цифра във финансовия модел. Компанията транзитира 63 млрд. куб. м газ и получава за това 448 млн. евро на година, според този финансов модел. Само че това не е печалба, а приходи за година“, каза Гогов. Той уточни във връзка с политическите изявления колко губи България: „Нищо не се губи. Нещо не се осъществява“.
Димитър Гогов допълни по повод нереализираното строителство, че прогнозно по трасето в България е трябвало да бъдат наети над 5000 работници, които да получават заплати според стандарта на инфраструктурния проект.
Запитан дали компанията „Водстрой“ участва в строителството на тръбата, Гогов отговори, че избраният строител е консорциумът „Стройтрансгаз“. В него участват консорциумът „Газпроект Юг“, където участват пет български фирми, но не и „Водстрой“, плюс руско участие. Имало и 95 подизпълнители. „Аз не ги знам всичките. Те не са обект на договора“, заяви Гогов.
Тъй Еврокомисията имаше критики към проекта и организирания конкурс за строителството, Гогов заяви, че интерес към конкурса са имали фирми от цял свят.
„Южен поток България“ няма блокирани пари в КТБ, каза още той.
През лятото капиталът на ръководената от него компания беше увеличен в противоречие с разпореждане на тогавашния министър на енергетиката Васил Щонов, Димитър Гогов коментира в тази връзка, че това не е станало „под носа“ на служебния кабинет.
„Процедурата започна на 13 декември 2013 г. Тя бе финализирана на 12 август 2014 г. Това е процес, който не може да бъде спрян с изявлението на един политик“, заяви Гогов.
Той каза още, че складираните тръби на българското Черноморско крайбрежие са собственост на регистрираното в Холандия дружество „Южен поток Транспорт“, което трябва да изгради участъка в Черно море. За складирането на тръбите и за възнаграждение на работниците се плаща със средства на компаниите, акционери в „Южен поток Транспорт".
„България не е инициатор на Южен поток, тя се е присъединила. Инициатори освен Русия са големи компании от Германия и Франция“, коментира той.
„Тези тръби са изработени от компании, които са в Италия и Германия. Те са избрани с такъв тип конкурс, какъвто бе организиран и в България. Няма нарушение на европейските правила“, каза още Гогов.
След коментарите, че сега трасето ще заобиколи България и ще мине през Турция, Димитър Гогов заяви, че не става въпрос целият газ да минава през Турция към Европа, а ще има само една допълнителна тръба към „Син поток“.
По повод съобщението на кабинета, че премиерът Бойко Борисов е поискал документите по проекта, за да се запознае с тях, Димитър Гогов заяви, че акционерът БЕХ е този, който трябва да контактува с премиера. „Моето лично усещане е, че политик от калибъра на премиера трябва да е запознат с основните принципи, а не с подробностите за всеки един проект“, смята Гогов.
Дотук по проекта имало редица разходи, които са платени по работата например за вещни и сервитутни права, платени на собственици, общини и консултанти, допълни той.
За информацията в медиите, че са платени 100 млн. евро за гора по трасето на газопровода, Димитър Гогов каза, че това засяга „Южен поток Транспорт“, което като дружество няма нищо общо с „Южен поток България“.
преди 9 години Остави това дребнотемие! С германците в случая сме в една лодка. Разликата е само в степента на загубата.Ако имаш познания по английски чуй какво ще ти каже Paul Craig Roberts! Предполагам няма нужда от представяне.https://***.youtube.com/watch?v=_lPeeGT8uVI отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години ...да изведеш съответните предположими данни зя ЮП. И понеже тази задача е слижна за мен....най искрено те моля да ми помогнеш..:) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Хаха:) Абе мили, не се изнизвай като пръдня из ***? В кое, от това, което съм написал се съмняваш - че тази год. са транзитирали по Северен покок 30 млрд кубика ли? Ама ти сам я даде тази инфо бе! Или, че капацитета а тръбата е 55 млрд? Моля - http://***.nord-stream.com/about-us/ .Или това, че 30 млр от 55 е 54 % ли?:) Или че Германия е най големиият потребител на газ в Европа ли? В кое се съмняваш драги? Питам те просто - щом газопровода свързващ Русия с най големия потребител в Европа, 3 даже почти 4 год. след пускането и в експлоатация е натоварена на 54 %, след колко години бихме могли да очакваме подобна натоватеност при евентуално построяване на ЮП? И от там на какви приходи и печалби бихме разчитали. Това е въпрос пряко свързан и прозхождащ от тази статия и коментарите по нея за пропуснатите ни ползи:) Невиждам каква инфо повече ти е нужна - би трябвало да направиш една елементарна за теб екстраполация, на базата на вече 4 години работещ почти идентичен модел..... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Това което ме питаш не изисква много ум а информация. Не бъркай нещата! Нямам достатъчно такава нито за да преценя дали това което пишеш е вярно, нито да ти отговоря на въпроса. А и това че споделям мнение не ме прави енергиен експерт. Убеден съм че и ти не си. :) Това което аз отбелязах е развитието на нещата там. ".....което е с 50% повече в сравнение със същия период на 2013 г.," което ми се струва че има връзка с развитието на събитията около "Южен поток". отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години споко, който иска ги вижда, не бери грижа:) Хайде моля те много мили Страхо и ти, като умен интелигентен, опитен чиляк, познаващ материята - моля те, дай ми и ти отговор на задачката която поставих... Моля те..) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Хаха :) ти както го питаш, той какво ти отговаря:)) Ти къде го чукаш.. той къде се пука :) хаха :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Това са все новини които рядко намират място по нашите издания. Причината е ясна. Руснаците трябва да изглеждат бедни и слаби диваци. Ако бяха такива едва ли САЩ щяха да полагат такива усилия да ги маскарят. В България и в други като нея смешни държави може и да им минава номера но по света са все по нежелани. :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Изобщо не ги мисли германците. Едва ли са по глупави от тукашните. А за Русия бизнеса си продължава. Европа не е света. "В момента в Индия се реализира грандиозният проект за специалната икономическа зона Делхи-Мумбай, където руските компании ще изграждат цели индустриални анклави."" Още през юни 2013, на ХV Петербургски икономически форум, делегацията на Индия инициира преговори за формиране на зона на свободна търговия между Индия и Митническия съюз (МС), която да улесни евентуалното последващо присъединяване на страната към МС и ЕврАзИС. Председателят на Евразийската икономическа комисия Виктор Христенко еднозначно коментира, че става дума именно за пълноправно бъдещо членство на Индия в двете организации." Виетнам : "Призивът на Чьонг Тан Шанг към Москва означава, че виетнамският елит иска именно Русия да заеме най-добри позиции в икономическата ниша, предназначена за чуждестранния капитал, тъй като за него сътрудничеството с Русия е за предпочитане пред това със САЩ или с ЕС. " отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Мда, което е точно 54 % от капацитета на тръбите, които е 55 млрд м3. . Та питам, щом тръбата директно свързваща Русия, с най големия потребител в Европа, 3 години след пускането си е натоварена на 54 %( и това е рекорд - т.е досега е била натоварена под 50 %), след колко години от евентуалното откриване на ЮП можехме да очакваме поне тази натовареност предвид страните, който се очакваше да захранва? И от там на колко приходи и съответно печалби можехме да разчитаме (според посочената по горе сума)..? Това е задача, за умни, опитни, интелигентни хора - точно като Мави,(чието мнение много ценя и уважавам) и искрено се надявам да ми даде решението й... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Бизнеса с "лоша" Русия си върви на пълна пара. Само у нас нещата се излагат в "подходящата" светлина. :) Вчера, 17:40 Най-голямата корабна руска компания Совкомфлот подписа споразумение за финансиране за сума от $319 млн. да срок от 10 години с консорциума на водещи европейски страни, включително и ING Bank N.V. (Холандия), който играе ролята на агент."Смята се, че при посещението на президента Путин в Индия ще бъдат подписани 15 споразумения. Главните сред тях са в областта на технологиите, енергетиката и финансите. В частност, за локализиране в Индия на производство на оборудване за услуги в областта на спътниковата навигация." отговор Сигнализирай за неуместен коментар