Въпреки спрените европейски средства община София е успяла да намери финансиране за проектите, които е заложила в инвестиционната си програма за 2014 година. Това обясни в ефира на БНТ кметът на столицата Йорданка Фандъкова.
Един от тези проекти е заводът за боклук, чието строителство беше забавено в продължение на месеци заради лошото време през лятото. Забавянето постепенно се преодолява и очакванията са заводът да заработи до есента на 2015 година.
„Първият етап на завода вече функционира – това, освен новото, модерно депо, което се експлоатира в с. Яна, са и инсталациите за преработка на биологични отпадъци”, уточни столичният кмет и допълни, че сега се работи по втората фаза на проекта – фактическото изграждане на завода.
Ако има ново забавяне, санкциите за фирмите ще бъдат доста сериозни, обясни още Фандъкова.
За новия програмен период София ще кандидатства с два големи проекта за европейско финансиране – за третия метродиаметър, както и за инсталацията за изгаряне на RDF горивото от завода за отпадъци, която ще бъде изградена в „Топлофикация София”.
„Очакванията са по-големи от възможностите, защото строим в град, а не на голо поле”, коментира Йорданка Фандъкова във връзка с големите ремонти в София. Коментарите на гражданите са, че дори и след изграждане на големите проекти, например кръстовището при бул. Мария Луиза и бул. Сливница („Лъвов мост”), задръстванията все още са налице.
Ако има проблеми със зимното почистване на София, то няма да бъде от липсата на финансови средства, а защото фирмите не са си свършили работата, коментира още кметът. Тя припомни, че има спестени пари от миналата година, а пък фирмите са заплашени от големи глоби, ако чистят некачествено – при 5% неизчистен участък, не се заплаща целият участък, уточни Фандъкова.
Общо седем са фирмите, които почистват столицата, които разполагат с общо 238 снегопочистващи машини. Що се отнася до превозните средства на градския транспорт, обновяването ще продължи и през 2015 година, обеща кметът. Тя посочи, че през тази година са били купени първите нови трамваи от десетилетия и е бил обновен 80% от парка на тролейбусния транспорт. Купени са и нови автобуси, а очакванията са през 2015 година общината да получи още 80 нови автобуса.
Обновяването отчасти е финансирано по ОП „Околна среда”, припомни още Фандъкова.
Тя очаква промяна в цените на картите за пътуване в градския транспорт и „Центърът за градска мобилност” да внесе доклад по темата в скоро време. Фандъкова посочи още, че плановете за третата зона за паркиране в София – „жълта”, засега са тя да не бъде платена, а само с очертани места за паркиране, за да бъде контролирано паркирането.
През 2015 година ще продължи и строителството на метрото и ремонта на големите булеварди. В бюджета на София не са предвидени увеличения на местните данъци и такси за набиране на средства за мащабната капитална програма, а подобряване на събираемостта им, уточни още Йорданка Фандъкова.