Подготвят се промени, които да позволят от 2015 година да могат да се подават данъчни декларации и с персонален идентификационен код (ПИК) освен чрез електронен подпис. Националната агенция за приходите (НАП) вече работи върху най-новата електронна услуга, съобщават от агенцията.
Преди пускането й обаче трябва да бъдат приети и обещани законодателни промени, които да позволят идентифицирането на подателя на декларацията чрез ПИК, а не само с електронен подпис, уточняват приходната администрация.
Промяната в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс бе обявена вчера от финансовия министър Владислав Горанов, който мотивира изменението с това, че за миналата година едва 14 на сто от физическите лица са подали декларация с електронен подпис и има нуждата от по-лесен начин за подаването на декларации.
От приходната агенция съобщават, че до момента в цялата страна са издадени безплатно над 220 хиляди персонални кодове, като с тях са направени над 2,5 милиона онлайн операции.
Най-често ПИК се използва за справки за задължения към бюджета и при издаване на удостоверения. В момента с персоналния код гражданите могат да проверяват онлайн върху каква сума работодателите внасят осигурителните им вноски, да получат информация за пенсионния фонд, в който се осигуряват, както и да проследят какъв трудов договор е декларирал пред НАП техният работодател.
Чрез ПИК може да се поиска и издаването на документ, като например удостоверение за липса на задължения, да проверят какви са задълженията им към бюджета, както и какви плащания са направили.
ПИК може да се получи безплатно в офиса на агенцията по постоянен адрес или по регистрация за фирмите.